Začlenění nepálského chlapce
do českého prostředí

 

Závěrečná práce

Studia pedagogiky pro asistenty pedagoga

Autor:    Martin Tlustý, kontakty: www.mjt.wz.cz/kontaktcz.htm    

Konzultant práce:    
PaedDr. Pavel Schneider, vedoucí Odboru školství a sportu
Zborovská 11, 15021 Praha 5, 257 280 293
schneider@kr-s.cz,  www.kr-stredocesky.cz

 

Datum odevzdání práce:      20. května 2009
Elektronická verze této práce je na adrese www.mjt.wz.cz/cvcz.htm#pedagogika  


Čestné prohlášení:

„Prohlašuji, že jsem práci vypracoval samostatně a při jejím zpracování vycházel z uvedené literatury.“

                                       ……………………

Martin Tlustý                    

Poděkování:

Děkuji konzultantovi mé práce PaedDr. Pavlu Schneiderovi, který mi pomohl s vypracováním nejen cennými radami, ale i trpělivostí.

 

Resumé:

Má závěrečná práce se zabývá problematikou začlenění dítěte – cizince z tak odlišné kultury, jak snad jen možno – do našeho prostředí.
Vychází z poznatků načerpaných z literatury uvedené v seznamu této práce a z mé dosavadní praxe s dětmi.

Resume in English:

My work describes adaptation of the child, coming from probably as different culture as possible, into our environment.

 


Klíčová slova:

Adaptace na cizí prostředí, loajalita k naší zemi a zákonům, jazyková bariéra, zbavení se předsudků, alespoň slabá náhrada za odtržení od rodiny.

Obsah


ÚVOD....................................................................................................................................... 4

CHARAKTERISTIKA MÉHO PRACOVIŠTĚ......................................................................... 8

NEPÁLSKÝ CHLAPEC A JEHO PŘÍBĚH.............................................................................. 9

Současnost v roce 2009....................................................................................................... 11

Sagarova práce - ze života v Nepálu:.................................................................................. 12

ZEMĚ PŮVODU: NEPÁL....................................................................................................... 14

DÁRCOVSKÝ PROGRAM ETELA....................................................................................... 16

Mé tabulky pro výběr nejlepšího notebooku........................................................................ 18

SAGAR – SOUČASNÝ ŽIVOT A BUDOUCNOST............................................................... 22

ZÁVĚR.................................................................................................................................... 24

SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY....................................................................................... 25

PŘÍLOHY............................................................................................................................ 26

P. Moučka: Nepálský Expres ............................................................................................. 27

Sagar P.: My Nepal.ppt    ................................................................................................... 30

Sagar P.: Mount Everest.pptx.............................................................................................. 35

Žádost o finanční dar pro Sagara odeslaná ETELE............................................................. 39

Více o Zařízení pro děti - cizince (v „Modré škole“).......................................................... 45

Příklady učebních pomůcek, které vytvářím na pomoc studentům....................................... 49

Učební pomůcka č. 1 – Ekologické minimum pro život v ČR.......................................... 49

Učební pomůcka č. 2 – Nejhorší zlozvyky Čechů v češtině............................................. 50

Učební pomůcka č. 3 -- Angličtina snadno a zábavně
........................................................................................................................................ 51


 

Sagar brzy po příjezdu do ČR                       Sagar ode mne přebírá darovaný notebook

            ÚVOD

Ve světě existuje stále mnoho lidí, kteří se rozhodli opustit své domovy, přátele a vlast. Někteří z nich jsou nuceni odejít ze strachu o své životy, o životy svých dětí a svých blízkých, z důvodu pronásledování nebo války. Někteří odcházejí, protože je k tomu donutila sociální a ekonomická situace v jejich zemi.

Mnozí uprchlíci musejí cestovat do vzdálených oblastí, aby se dostali do bezpečí. To byl také případ dvou nepálských chlapců, Sagara P. a Nabína B., kteří se brzy po sobě ocitli uprostřed naší země v srdci Evropy, zcela sami, v hlavě vzpomínky na vzdálenou vlast a v srdci odhodlání – zásadně změnit svůj osud.

Sagar přebírá pohár od britské princezny Anny jako kapitán kriketového mužstva, které vyhrálo nad všemi ostatními školními mužstvy z celé ČR, asi hlavně jeho zásluhou.
(Princ Charles je patronem Sagarovy školy, například spolu s ex-prezidentem Havlem.)

 



Poznámky:
--- V zájmu jejich ochrany zde používám změněná jména – pro prvního Nepálce „Sagar“, což je nepálsky „nebe“ (viz Sagarmatha = Mount Everest = Bohyně nebe) a u druhého Nabín, což v nepálštině znamená „nový“.
--- Pro omezený rozsah této práce se zaměřím více jenom na příběh prvního z nich, tj. na „Sagara“.

Když jsem se se Sagarem poprvé na svém pracovišti setkal, byl smutný, zamlklý, bez rodiny, přátel a bez prostředků. Všichni jsme viděli, že nutně potřebuje naši pomoc.

Sagar mě zaujal několika věcmi, kterými se lišil od ostatních dětí na útěku:

·       Přestože byl z Nepálu (který přitom nebyl nikdy Britskou kolonií) a z nejzapadlejší vesničky, kde neznají ani motorku, natož auto nebo traktor, o PC ani nemluvě, mluvil kultivovanější angličtinou než většina českých dětí, které mají mnohem větší možnosti vzdělání.

·       Byl opravdu vděčný za každou pomoc, a-priori loajální k zemi, která mu pomáhá, a jejím zvyklostem a zákonům. Není to vůbec nic samozřejmého. Děti z mnoha jiných zemí (třeba arabských) klidně přijmou veškerou pomoc a přitom si podrží nenávist k naší zemi a rozhodnutí nerespektovat naše zákony, ale jen ty „své“. U Sagara byly vyjádřením vděčnosti (aniž by ho k tomu někdo měl) i jeho loajální názory (jako Hinduisty, který doma nesmí jíst krávy): „Když jsem tady, chci jíst to, co Vy.“ a „Když jsem v křesťanské zemi, chci se účastnit křesťanských bohoslužeb.“

·       Přišel z opravdu bídných poměrů. Tatínek mu zemřel, když byl malý. Žil tedy jen s maminkou a mladší sestrou. Jejich jediným majetkem bylo malé políčko, dva voli, se kterými orali, a drobné zvířectvo. Jejich jediný příjem za celý rok byl z prodeje rýže na trhu, pokud se jim ten rok urodilo o trošku víc rýže, než sami snědli.

·       Přišel z opravdu nebezpečných poměrů, a proto si vážil každé maličkosti a dokázal soucítit s kýmkoli jiným, kdo nějak strádal. V době občanské války, kdy utekl, ovládaly jejich oblast maoistické gerily. Ty si braly z vesniček jako, byla ta Sagarova, mladé muže pro svůj boj. Když rodiče nesouhlasili, zastřelili je. Chlapci dali samopal a poručili mu na koho má střílet. Pokud odmítl, zabili ho. Sagar nechtěl ani zabíjet ani být zabit. Proto využil příležitosti utéci. Čili to byla opravdu zásadně jiná situace, než když k nám přicházejí děti jen z ekonomických důvodů.

·       Sagarova maminka naletěla agentovi (jako to bývá časté u dětí, které se tu ocitají), který jí slíbil, že za 6000 dolarů sežene Sagarovi české vízum, letenku do Prahy a práci v Čechách. Přitom české vízum stojí 10 dolarů a letenka Dillí – Praha kolem 200 dolarů. Práci tady mu samozřejmě zajistit ani nemohl. Takže za 6000 dolarů mu dal to, co ho stálo asi 210 dolarů. Maminka se musela zadlužit u dalšího podvodníka – lichváře – na obrovský úrok a zastavit to málo, co měli – políčko a domek. To bylo jedním z hlavních stresorů u Sagara, když sem přijel, zoufalství nad tím, jak dluh splatí, když tu ani nemůže pracovat, jak si myslel (protože u nich doma děti pracují normálně) a jestli maminka nepřijde i o jediný zdroj obživy a střechu nad hlavou.

 

Má žena chtěla vždy „adoptovat na dálku“ nějaké dítě například v Indii ve smyslu posílání peněz na jeho školu.

Řekl jsem jí, že tady má dva chlapce, kteří jsou na tom v něčem ještě hůře než ti, co zůstali doma, protože mají obrovský dluh. U Nabína byla totiž situace zcela obdobná. A že vidí, že by potřebovali pomoc, jak materiální, tak emoční. Také že vidí, jací jsou hodní a vděční za každou maličkost. Takže jí navrhuji, abychom určitým způsobem „adoptovali na dálku“ tyto dva kluky, přestože momentálně od nás bydlí jen pár metrů.

Má žena to uznala a souhlasila. Nejde o adopci v právním slova smyslu, ale o určitý závazek, že jim budeme pomáhat tak, jak to bude v našich silách a možnostech.

·       Při jejich začleňování do českého prostředí, které pro ně bylo zpočátku zcela neznámé, včetně dorozumívacího jazyka.

·       Jak v pracovní době, tak mimo ni.

·       Radou i praktickou pomocí… (viz též příklady pomůcek, které studentům vytvářím, uvedené zde v příloze)

Časem jsme k sobě měli blízko. Zvali jsme je i k sobě do rodiny.
Vyřídili jsme si i souhlas sociálního odboru s možností brát je na naši chalupu.

Poté, co byl Sagar přijat v Praze na střední školu, vyvstal mu jeden vážný problém: k přípravě i k plnění úkolů potřeboval mít vlastní počítač, nejlépe kvalitní přenosný notebook. V prestižní škole, do které se dostal, měl svůj vlastní notebook každý student.

S mou manželkou jsme si předsevzali, že se pokusíme potřebné finance na zakoupení notebooku opatřit.    





            CHARAKTERISTIKA MÉHO PRACOVIŠTĚ

(v „Modré škole“)

Jak už jsem se zmínil, s nepálským chlapcem jménem Sagar jsem se seznámil na svém pracovišti - Zařízení pro děti – cizince.

V tomto zařízení jsem zaměstnán ve funkci asistenta pedagoga (nočního vychovatele) v budově zvané „Modrá škola“ v Praze 4.

 

Jsme zařízení poskytující péči dětem – cizincům, které byly nalezeny v České republice bez doprovodu svých zákonných zástupců či jiných blízkých osob a mají komunikační bariéru, především z důvodu neznalosti češtiny.

Poskytujeme těmto dětem péči na takové úrovni, jakou mají české děti v zařízeních pro výkon ústavní výchovy. Pomáháme jim nalézt jejich zákonné zástupce a co nejlépe se připravit pro život v naší zemi.

Zařízení poskytuje péči dětem, které nejsou občany České republiky a splňují podmínky stanovené par. 2 odst. 2 a 3 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění zákona č. 381/2005 Sb.

Účelem zařízení je zajišťovat nezletilé osobě, a to zpravidla ve věku od 3 do 18 let, případně zletilé osobě do 19 let na základě rozhodnutí soudu o ústavní výchově nebo ochranné výchově nebo o předběžném opatření náhradní výchovnou péči v zájmu jeho zdravého vývoje, řádné výchovy a vzdělávání.

Zařízení pro děti – cizince (jeho celý název zní: Zařízení pro děti-cizince, diagnostický ústav, dětský domov se školou, výchovný ústav, středisko výchovné péče, základní škola a praktická škola, webová stránka http://www.ddc.cz) bylo zřízeno Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy k 1. 11. 2003 jako státní příspěvková organizace.

Jeho ředitelství se nachází na adrese Radlická 30, 150 00 PRAHA 5.

Současně dostalo k dispozici část budovy tzv. „Modré školy“ v Praze 4 – Hájích, Kupeckého 576.

Další, mimopražská část zařízení „Permon“ se nachází na adrese Vestec 20, 263 01 Dobříš.

 

            NEPÁLSKÝ CHLAPEC A JEHO PŘÍBĚH

 

Sagar P. přicestoval do České republiky ze svého rozhodnutí ve svých čtrnácti letech a ocitl se zde bez rodičů či zákonných zástupců.

Narodil se ve vesnici G……. v Nepálu. Nyní je mu sedmnáct let.

Hovoří dobře nepálsky a anglicky a zdokonaluje se v češtině a hindštině.

V Nepálu chodil do obecné i střední školy a žil s matkou a sestrou. Je poloviční sirotek, otec mu zemřel, když mu byly tři. Z Nepálu odjel kvůli nestabilní politické i ekonomické situaci, kvůli častým útokům maoistů, a také proto, že se chtěl v České republice dále vzdělávat a studovat. Původně měl hlavně zájem o studium informační technologie.

Na počátku svého pobytu v Česku měl Sagar silnou jazykovou, sociální i kulturní bariéru. Byl sociálně a emočně hendikepován. Ocitl se v náročné životní situaci a měl před sebou obtížnou životní cestu. Být ve čtrnácti letech na nedohlednou dobu mimo svůj domov a rodinu, bez finančních prostředků, bez znalosti jazyka, kultury, bez přátel, pouze s velkým odhodláním jinak žít a dosáhnout svých vysněných cílů – to vyžaduje velkou statečnost, odvahu, odhodlání a pevnou vůli.  Bylo jasné, že bez patřičné podpory a pomoci to ani není možné.

Naštěstí se mu jí dostalo a dostává, a to z více stran. 

Sagarovým cílem je být dobrým studentem, poznávat a zařadit se do evropské i české společnosti.

Přibližně jeden rok po svém příchodu úspěšně vykonal přijímací zkoušky na střední školu s anglickým učebním jazykem (kterým se zde na počátku převážně domlouval).

Vzhledem k tomu, že měl Sagar blízký vztah k informační technologii, jeho způsobem, jak se zapojovat do studia i do komunikace s informacemi – byla potřeba práce s počítačem. Ke školnímu počítači se však dostával jen výjimečně a na pořízení svého vlastního mu scházely finance.

To byl důvod, proč jsme se spolu s mou manželkou snažili získat pro Sagara obnos potřebný k zakoupení jeho vlastního notebooku. Rozhodli jsme se zažádat o peníze jednu dárcovskou nadaci. 

Uvědomovali jsme si, že práce na notebooku by ho motivovala a podpořila v jeho studiu a snazšímu začlenění se do společnosti, pomohla by mu v překonávání sociálního, kulturního a informačního hendikepu.

O Sagarovi jsem si přečetl

Ze zápisů ve škole:

Den nástupu 2. 8. 2006. Náboženství: hinduistické. Je žadatelem o azyl.

Chování při přijetí: Smutný, duchem někde jinde.

Rozhovor s tlumočníkem:

Vysvětluje, že tu chce zůstat z důvodu lidských práv, války v Nepálu. Chtěl by studovat, stále opakuje, že IT (informační technologii) a nic jiného. Nic moc o sobě neřekl, ani o rodině. Matka ví, že je někde ve střední Evropě, ale neví, kde přesně. Vysvětlen systém školství a co by musel dělat pro toto. Pochází patrně z nejvýše postavené kasty.

Projevuje velký zájem o český jazyk, učí se v průběhu dne i večer. Velmi pomáhal s domluvou u Egypťanů. Slušný, pozorný.

Srpen 2006

19.8. :

Spokojený na vycházce v centru. Asi hodinu strávil telefonováním přes internet. Rozumí si s chlapci z Afriky. Velice milý, vstřícný a nenápadný.

21.8. - 27.8. (Výjezd mimo Prahu)

Samostatný, samotářský, nevýrazný, bez vyhraněných zájmů. Stále řeší otázku výdělku. Zajímá se o historii, rád si povídá hlavně s dospělými. Pokyny vychovatelů respektuje. Někdy posmutnělý, přemýšlí o své budoucnosti…

Při výletu do Sobotky se velmi zajímal o všechny reálie, povídal i o domovině. Jeho největším přáním je zde začít studovat IT, stále se zajímá o možnost přivýdělku, rád by navštívil kancelář Amnesty International. Velmi se také zajímal o azylovou proceduru… Po informaci, že přijde další Nepálec, se mu velmi zlepšila nálada.

28.8.

Byl velmi rád, že přišel další chlapec z Nepálu, pomáhá mu se začlenit a pochopit režim zařízení.

Z rozhovoru s psycholožkou:

Spolupracuje ochotně. Sagar hovoří plynně anglicky. Je sdílný, přátelský, hodně se ptá. V Nepálu chodil na střední školu, bydlel s matkou a sestrou, otec zemřel, když byl ještě malý. Odjel z Nepálu kvůli špatné politické a ekonomické situaci. Vyptává se na školu, ve Vyšných Lhotách chodil na hodiny češtiny, rád by ve výuce pokračoval. Z Nepálu přijel přes Indii letadlem, pochází od hranic s Indií (blízko Mount Everestu). Hovoří nepálsky, hindí a anglicky. Rád by v ČR studoval IT.

 

 

                Současnost v roce 2009

Nyní je Sagar druhým rokem studentem střední školy. Jedná se o Anglické gymnázium.

Náročné studium v této škole je šestileté a probíhá pouze v angličtině.

 

Sagarovi jsem se věnoval při různých příležitostech v čase jeho volna. Doučoval jsem ho v matematice a v českém jazyce. Jezdili jsme spolu s ním a s jeho nepálským kamarádem Nabínem, který mu časem přibyl, na výlety mimo Prahu, jindy jsme společně navštívili operu v pražském Národním divadle, výstavy a další společenské události, kde jsem ho seznamoval s různými lidmi. Moje žena zvala občas oba nepálské chlapce k nám domů na nedělní obědy. 

Dnes již Sagar není osamělý a smutný, jako na začátku našeho seznámení. Časem se sblížil i s dalšími přáteli, se svými vrstevníky jak v „Modré škole“, tak v anglické škole, kde studuje.  Se svými kamarády např. sportuje, chodí na vycházky, jezdí na výlety, společné pobyty atd.

 

 

                Sagarova práce - ze života v Nepálu:

Story of my experience in my home village
Vyprávění o tom, co jsem zažil ve své rodné vesnici

Hi this is me, Sagar. Born in a small village in the eastern part of Nepal.
Father died when I was small and mother took care and lead me in the good way.
I studied in the village in the English school.
I liked to play cricket, football, and table tennis.
Zdravím, jmenuji se Sagar. Narodil jsem se v malé vesnici na východě Nepálu.
Otec mi zemřel, když jsem byl ještě malý a starala se o mne moje matka, která mne vedla správným způsobem. Studoval jsem ve vesnici na anglické škole.
Rád jsem hrál kriket, fotbal a stolní tenis.

I like to study hard because I know that the education is the back bone of the human beings.
I escaped from my country because the civil war, political crisis, exploitation of human rights, kidnapping, closing of schools, leads the country to the worst condition.
I have the bad experience of the war which I would like to share here.
Považuji za dobré usilovně studovat, protože vím, že vzdělání je pro lidi základem všeho. 
Ze své země jsem odešel, protože občanská válka, politická krize, porušování lidských práv, únosy, zavírání škol, atd. zhoršují životní podmínky v zemi.
Mám ošklivou zkušenost z války, o kterou bych se tu s vámi chtěl podělit.

One day an incident took place near my village, as well as near the school.
It was the sunny day of the summer 2005. An old woman aged 73 was sitting under the tree.
The Maoist bombed her and her body turned into small small pieces of meat.
Her clothes were in the top of the tree. Her body was unknown.
Then after, the soldiers came there and started to fire everywhere even to the sky. They did not succeed to catch the Maoist.

Jednoho dne se u naší vesnice a u školy přihodily drastické incidenty.
Byl letní slunečný den roku 2005. Pod stromem seděla paní stará 73 let.
Vtom na ni maoisté hodili granát, takže její tělo bylo rozmetáno na spoustu malých kousků masa.
Kusy jejích šatů se rozlétly až ke špičce stromu. Její tělo bylo k nepoznání.
Nato tam přišli vojáci a začali střílet kolem sebe, dokonce i do vzduchu.
Ale maoistu se jim nepodařilo dostat. 

Next incident took place near my school.
There was a man aged 38. Maoist shot him; I saw the white things like the brain from the head.
His hands were tied with the rope and he was beaten and shot out. This incident was the worst experience in my life.
Další incident se stal u naší školy.
Byl tam 38-letý muž. Jeden maoista ho zastřelil. Viděl jsem, jak z jeho hlavy vylítla bílá kaše jako mozek. 
Ruce měl svázané provazem a oni ho nejdřív mlátili a pak zastřelili. Tahle událost byla tím nejstrašnějším zážitkem v celém mém životě.

The school used to close most of the time so we could not complete the course.
Threatening, kidnapping like these things were all the time in the country.
Kidnapping of students, targeting teachers, killing innocent people make the country totally turned into the terrorism.

Škola se dost často zavírala, takže nebylo ani možné absolvovat celé vzdělání. Nebezpečí, únosy a podobné události se dály v zemi neustále.
Únosy studentů, útoky na učitele, zabíjení nevinných lidí, to vše naši zemi změnilo na zemi pod vládou terorismu.

I am studying here in the English school, in the Prague.
I would like to thank to its Head master, who gave me the very good opportunity to study there as well as I would like to thank to all the teachers, who helped me to study and to understand my feelings.
I would like to say to all the parents to send the children to the school in order to study so that they can handle this world better than now, to lead this world to a peaceful one.

Studuji zde v Praze na anglické škole.
Rád bych poděkoval panu řediteli, který mi dal úžasnou příležitost zde studovat a také bych rád poděkoval všem učitelům, kteří mi pomohli studovat i rozumět svým pocitům.
Chtěl bych říct všem rodičům, aby své děti posílali do školy, kde budou studovat, aby tak mohli přetvářet svět k lepšímu, nežli jaký je teď, aby tento svět vedli k mírumilovnosti.

Now I am living in Prague.
At last I would like to thank to Mr. Martin Tlusty, who helped me to create my website as well as who advised me in many steps.
Thank to all of you for reading my story.
Nyní žiji v Praze.
Nakonec bych chtěl poděkovat panu Martinu Tlustému, který mi pomohl vytvořit mou webovou stránku a také mi radí v mnoha mých krocích.
Děkuji všem, kdo jste si přečetli můj příběh.

Sagar   

            ZEMĚ PŮVODU: NEPÁL

Sagar P. přicestoval z Nepálu, z asijské země naprosto odlišné kultury. Abych si mohl alespoň částečně představit Sagarův dosavadní svět a pochopit jej v jeho souvislostech, bylo třeba nastudovat základní fakta.

 

Rozloha: 147 181 km² (jako Česko [79] + Slovensko [61] = 140 446 km²)

Počet obyvatel: 26,46 mil. (víc než Česko [10,46] + Slovensko [5,40] = 15,86 mil.)

Náboženství: 90% hinduisté, 5% buddhisté, 3% muslimové
(jediná země na světě, kde je hinduismus „hlavním“ náboženstvím).

Státní zřízení: republika (po 239 letech monarchie)

 

Nepál je zemí staré civilizace, jejíž stopy lze sledovat do období několika tisíc let před Kristem. Ve své dlouhé a slavné historii zůstal Nepál vždy suverénním a nikdy se nesklonil před cizí mocí. I když byl modernizován králem Prithvi Narayan Shah ze současné dynastie po sloučení řady knížectví a dobytí údolí Kathmandu v roce 1768, bylo zde mnoho slavných dynastií, které přispěly velkou měrou k suverenitě Nepálu. Ve skutečnosti většina pamětihodností, pagod a buddhistických náboženských staveb (stúp) vznikla za vlády dynastie Malla, tj. ve 12. až 18. století. S pádem vlády Rana v únoru 1951 po slavné revoluci, nastal v Nepálu počátek demokracie.

Povstání v roce 1990 nastolilo pluralitní demokratický systém s konstituční monarchií podle nové ústavy z téhož roku. Od roku 1996 však probíhalo povstání proti vládě ze strany maoistických bojovníků. Povstalci operovali převážně v zemědělských oblastech na západě země. V roce 2001 byla zmasakrována velká část královské rodiny princem Dipendrou. Od té doby je politická situace v Nepálu nestabilní a dochází k častým demonstracím. Přestože se Maoisté dostali legálními volbami do vlády (jako například komunisté u nás v roce 1948), může mít někdo názor, že teď už nebude teror jen na území ovládaném maoistickými povstalci, ale v celé zemi.

Nepál je zemí velkých extrémů. Jsou zde nejvyšší hory na světě (včetně vrcholu Mt. Everest) vypínající se nad obydlenými údolími a zalesněnými nížinami. Je opravdovou střechou světa, leží zde 800 kilometrů nejmladšího a nejvyššího pohoří Himaláje. Nacházejí se zde vrcholy přes 6000 m vysoké a osm ze čtrnácti nejvyšších 8 tisícových obrů. Tyto terasovité hory se vinou dolů do svěže zelených údolí s dravými řekami a tropickou džunglí s množstvím divoké zvěře. O Nepálu se říká, že zde žije i tajuplný Yeti. Je to země s množstvím různorodých etnických skupin, kombinací věčného sněhu a tropického jihu, to vše doplňuje úžasná architektura, umění a kultura.

Himaláje jsou prý známy jako místo, kde ”bydlí Bůh”. Prapůvodní historie, náboženství, kultura a tradice jsou plné legend a mýtů. Nachází se zde mnoho chrámů a svatyní, klášterů a posvátných jezer v divokých a odlehlých částech regionu.

Nepál je místem vyznavačů hinduismu, i když je rodištěm Buddhy. Nepálci uctívají různé bohy a bohyně, navštěvují kaple, dodržují půst a hodují během svátků. Nejdůležitějším aspektem nepálské kultury je náboženská harmonie a vzájemné soužití mezi hindy, buddhisty, muslimy a ostatními náboženstvími v této překrásné zemi.

Složení obyvatelstva: více než 60 různých etnik a kastovních skupin, jež lze rozdělit na obyvatele tibetsko-nepálského původu (mongoloidní skupina, např. Névárové, Gurungové, Bhótiové, Šerpové, Lepčové aj.) a obyvatele indicko-nepálského původu (potomci indoárijských přistěhovalců, např. Gurkhové, Tharuové, Párvatíové aj.).

Jazykem je nepálština psaná dévanágarským písmem (abeceda společná pro mnoho řečí této oblasti, ale třeba i Indie). Nepálsky se dnes dorozumí 98% všech obyvatel země. Jinak se v Nepálu mluví 36 dalšími jazyky a dialekty, jež patří mezi tři jazykové skupiny: indo-evropská (např. nepálština, avadhština, bhódžpurština, aj.), tibetsko-barmská (např. névárština, gurungština, aj.) a austro-asijská (např. mundština). Ve velkých nepálských městech se lze domluvit anglicky.

Státním náboženstvím v Nepálu je hinduismus, druhým nejrozšířenějším náboženstvím je buddhismus. Mnoho Nepálců jsou stoupenci jak hinduismu, tak mahájánového buddhismu, tyto víry se v Nepálu vzájemně prolínají. Jejich stoupenci tvoří převážnou většinu obyvatelstva (90%). Některé kmeny se hlásí k místním sektám tibetského buddhismu-lámaismu (5%) a jiné stále ještě lpí na původních kmenových kultech (např. na předbuddhistických formách lidového náboženství - bönismus). Islám vyznává asi 3% obyvatelstva. Z příslušníků ostatních náboženství žijí v Nepálu především křesťané a džinisté (2%). Jedinečnými architektonickými památkami nepálské kultury jsou majestátní chrámy a pagody.

Nepál je zemí založenou na zemědělství. Kolem 90 % obyvatel je závislých na zemědělských produktech, jakými jsou rýže, pšenice, kukuřice, luštěniny, proso, koření a olejniny, které postačují pouze pro vlastní potřebu. Není zde žádný velký průmysl, pouze malé provozovny s ruční výrobou. Turismus se stává největším průmyslem přinášejícím většinu zisků v zahraniční měně. Představuje 15% státních příjmů, a proto se stává vítaným faktorem nepálské ekonomiky.

            DÁRCOVSKÝ PROGRAM ETELA

 

Jak bylo již výše řečeno, hledali jsme s mou manželkou možnost, jak získat pro Sagara obnos potřebný k zakoupení jeho vlastního notebooku. Samostatná práce s notebookem by mu jistě velmi pomáhala a usnadňovala jeho celkovou adaptaci i studium na střední škole.

Jednoho dne si moje manželka přečetla o možnosti žádat o dar pro hendikepované děti v rámci dárcovského programu Etela. Na webových stránkách našla následující informace.

 

Dárcovský program ETELA

 

Společnost ETELA se rozhodla podpořit děti a mladé lidi s tělesným, mentálním, či sociálním hendikepem.

Cílem dárcovského programu je zvýšit jejich kvalitu života a pomoci jim zapojit se do aktivit, které jsou jim vzhledem k jejich hendikepu obtížně dostupné.

 

Podporu je možno získat například na:

--- úhradu programů,

--- pořízení pomůcek,

--- úhrada léčebných pobytů,

--- úhrada pobytů s doprovodem,

--- úhrada léčebných výloh, apod.

 

Podmínky získání podpory:

--- příjemce ve věku do 18 ti let,

--- pomůcka či služba, resp. její část, není hrazena ze zdravotního pojištění, či z jiných nárokových zdrojů,

--- podání žádosti nezávislou osobou (např. osobním asistentem, dobrovolníkem) či organizací (např. sdružením na podporu osob s postižením, dobrovolnickým centrem), atd.

 

Můžete přiložit dokumenty či fotografie ilustrující vaši žádost.

V případě zdravotního hendikepu můžete přiložit doporučení nebo zprávu lékaře, případně kopii průkazky ZTP.

 

Žádost zašlete na adresu: Hestia, o. s., Na Poříčí 121, 115 30 Praha 1.

Na obálku prosím viditelně napište „DÁRCOVSKÝ PROGRAM ETELA“.

Výběrové řízení bude probíhat 3x ročně, vždy v únoru, červnu a říjnu běžného roku.

 

Společnost  ETELA se zaměřuje na pomoc dětem a mladistvým

se zdravotním, nebo sociálním hendikepem.

 

Když jsme viděli tuto příležitost, ihned jsme vyplnili formulář žádosti o finanční dar.

 

Vyplněný formulář žádosti o finanční dar pro Sagara na nákup notebooku (odeslaný ETELE) uvádím v příloze.

 

 

 

K naší velké radosti nám Etela žádost o dar schválila a po nějaké době bylo možné notebook zakoupit.

 

Výběru co nejlepšího notebooku za dané peníze jsme se pečlivě věnovali: 

                Mé tabulky pro výběr nejlepšího notebooku

Původní doporučení L. Fodora ze Sagarovy školy:

 

Notebook: Aspire3104WLMi 

 

 

 

BlueTooth modul do USB, OS: Vista Home

 

GPS modul: Navilock GPS BlueTooth Receiver BT-338

Flash disk: KINGSTON 1GB USB 2.0

 

 

Mapa: ROUTE 66 Evropa PRO 2005

 

 

http://www.euroatlas.cz/route66/produkty/pc_euro/index.asp

 

Cena celé sestavy je 27 900 Kč (totéž je u Mironetu za 25 922,-)

 

 

 

 

 

 

Mironet Vista Basic (pův. návrh)

Mironet + ale bez Win.

Mironet ++  Vista Premi bez GPS

Mironet +++  Vista Premi bez GPS

Aspire3104WLMi

 

 

 

 

(jen VistaHomeBasic!!!, bez BT)

20087

 

 

 

http://acer.mironet.cz/acer-aspire-3104wlmi-s3500--1gb--120gb--dvdrw-

 

 

 

Aspire 5103ANWLMi TL52

 

 

 

 

(vč.BlueTooth,ale bez Win!!!)

 

22051

 

 

http://acer.mironet.cz/acer-aspire-5103anwlmi-tl52--1gb--120gb--dvdrw--154quot+dp73596/

 

 

 

 

ASUS A8HE-4P009C T2060

 

 

 

 

(vč.VistaPREMIUM a BlueT,14",2.39kg, Intel Dual Core T2060 1.6GHz)

 

 

24811

 

http://asus.mironet.cz/asus-a8he4p009c-t2060--1gb--120gb--dvdrw--14quot--vip+dp73797/

 

 

 

 

Fujitsu-Siemens Pi1536T T2250

 

 

 

26572

(vč.VistaPR+Works, bez BT,15,4", 3,1kg, 2,5H, Intel Core Duo T2250)

 

 

 

 

BlueTooth modulUSB

 

 

 

 

http://microstar.mironet.cz/msi-star-key-v20-usb-bluetoothv20classi-adapt+dp46376/

 

 

 

 

 

437

 

 

 

GPS modul BlueTooth

 

 

 

 

http://microstar.mironet.cz/msi-starfinder-sf200-gps-receiver-bluetooth-11+dp70112/

 

 

 

 

 

2194

2194

 

 

Flash disk

 

 

 

 

http://kingmax.mironet.cz/1024mb--flash-disk--usb-20--superstick-kingmax+dp43462/

 

 

 

 

 

314

314

314

314

ROUTE 66 Evropa PRO 2005

 

 

 

 

http://nezatrideno.mironet.cz/route-66-evropa-pro-2005-pro-win--z-ulice-do-ulice+dp41663/

 

 

 

 

http://euroatlas.digitalmedia.cz/route66/firma/ 

 

 

 

 

 

2890

2890

 

 

Celkem:

25922

27449

25125

26886

Zbývá Kč:

2078

551

2875

1114

 

 

 

 

 

plus myš+klávesnice

 

 

 

 

http://logitech.mironet.cz/logitech-cordless-internet-pro-oemczbilaopt-mysusb+dp42073/

 

 

 

 

 

729

729

729

729

plus sluchátka+mik.

 

 

 

 

http://genius.mironet.cz/genius-headset-hs02f-stereo-sluchatka--mikrofon+dp43048/

 

 

 

 

 

128

128

128

128

CELKEM:

26779

28306

25982

27743

ZBÝVÁ KČ:

1221

-306

2018

257

(malé překročení nevadí - to rádi zaplatíme ze svého)

 



2. kolo výběru:

Grant 28.000,- pro nepálského studenta

 

 

 

pův. návrh L. Fodora ze Sagarovy školy:  NB Aspire3104WLMi

 

 

 

 

 

 VistaB, usbBlueT, NavilockGPS-ReceiverBT-338,

 

 

 

 

 

 

 

Flash: Kingston1GBUSB2.0 (Σ za 27.900)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co chceme: NB s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  2-jádrovým 64-bitovým procesorem C2D nebo lepším

 

 

 

 

 

… graf.kartou nVidia GeForce GO 7600 256MB nebo lepší

 

 

 

 

 

… 64-bitovými anglickými Windows Vista Home Premium

 

 

 

 

 

ev. GPS modul BlueT solár. přijímač Evolve nebo lepší a

 

 

 

 

 

instalovaný AV (free Avast -nevýdělečný student, nebo AVG7oem)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C2D

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Barbone W Pixy

 

 

 

 

 

 

 

 

26.156

 

C2D T5500 1,66GHz 2MB 667MHz Merom

 

 

 

 

 

 

 

SODIMM DDR2 1024MB 533/667MHz TRANSCEND CL5

 

 

 

 

 

nVIDIA GeForce Go 7600 256MB

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AMD

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

it21: AcerAspire AS5101AWLMi  15.4"

 

 

 

22.247

 

 

 

sdíl.VGA/Tur MK36/1024MB/120GB/DVD±RW/Cam 0.3MP

 

 

 

 

 

Turion 64 MK36 2.0GHz, Vista H.Premium

 

 

 

 

 

 

 

ATI X1100 64MB shared / 1024MB (2*512) DDR2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mironet+: Aspire 5103ANWLMi TL52

 

 

22.051

 

 

 

 

 

(vč.VistaPremi,BlueT,bezWin!; Turion 64 X2 TL52 1.6GHz)

 

 

 

 

 

ATI X1300 512MBHyperMem (128MB GDDR2 VRAM až 348MB sdíl.sys.mem.)

.

 

 

 

 

http://acer.mironet.cz/acer-aspire-5103anwlmi-tl52--1gb--120gb--dvdrw--154quot+dp73596/

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mironet: (pův. návrh -jen ViBasic)

 

20.087

 

 

 

 

 

 

 

Aspire3104WLMi (jen VistaHBasic, bezBlueT.)

 

 

 

 

 

 

 

Sempron64 3500+, ATIRadeonXpress1100

 

 

 

 

 

 

 

http://acer.mironet.cz/acer-aspire-3104wlmi-s3500--1gb--120gb--dvdrw-154quotvih+dp73638/

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BlueT. (USBit21/Interní)

 

299

 

 

 

299

 

319

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GPS BlueT solár.přijímačEvolve

 

2100

 

2100

 

2100

 

2100

 

nejnov.čipsetMediaTekMT3 32kanálů do10m

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flash disk

 

 

314

 

314

 

499

 

zdarma

 

http://kingmax.mironet.cz/1024mb--flash-disk--usb-20--superstick-kingmax+dp43462/

.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vista Premium OEM (207=z Basic)

 

 

 

3020

 

 

 

207

 

sluchátka s mikrofonem

 

 

128

 

128

 

129

 

 

 

http://genius.mironet.cz/genius-headset-hs02f-stereo-sluchatka--mikrofon+dp43048/

.

 

 

 

 

 

 

 

 

AVG7 oem

 

 

317

 

317

 

317

 

317

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Celkem:

 

 

23245

 

27930

 

25591

 

29099

 

Zbývá Kč:

 

 

4755

 

70

 

2409

 

-1099

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

myš (+klávesnice?)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://logitech.mironet.cz/logitech-cordless-internet-pro-oemczbilaopt-mysusb+dp42073/

.

729

 

729

 

1090

 

729

 

Celkem s myší (+klávesnicí?):

 

23974

 

28659

 

26681

 

29828

 

ZBÝVÁ KČ:

 

 

4026

 

-659

 

1319

 

-1828

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(malé překročení nevadí - to rádi zaplatíme ze svého)

 

 

 

 

 

 

 

ROUTE 66 Evropa PRO 2005; 2890,- Kč u http://euroatlas.digitalmedia.cz/route66/firma/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Během výběru notebooky ještě trochu zlevnily, takže jsme (na základě těchto rozborů) nakonec vybrali za cenu v rozboru uvedeného Barbone Pixy ještě trochu lepší NB Barbone Boss se stejnými parametry, ale lepším procesorem C2D 2x 1,83 MHz a RAM 2 GB.

 

 

O rok později darovala společnost ETELA notebook i Nabínovi.

Během toho roku šel vývoj dál a hlavně hodně klesly ceny notebooků, takže za podobné peníze dostal stejně dobrý NB, ale vešla se do něho i TV a GPS.

Takto může na cestách po nové zemi sledovat, kudy jede.
Také se může zdokonalovat v češtině sledováním české TV.

 

 

Probíhala také emailová korespondence.

Email od HESTIE o kladném výsledku dárcovského programu ETELA zde také kopíruji do přílohy.

 

 

Poté, co jsme společně se Sagarem konečně jeho nový notebook zakoupili, bylo naší povinností sepsat a odeslat závěrečnou zprávu pro Etelu.

Kopii Zprávy o využití daru z dárcovského programu ETELA zde také kopíruji do přílohy.

                 

 

 

 

 

            SAGAR – SOUČASNÝ ŽIVOT A BUDOUCNOST

 

Se Sagarem se někdy bavíme o životě, o jeho starostech, úspěších i plánech a představách. Zde jsou některé jeho úvahy:

 

Dříve jsem nemluvil česky, potom jsem mluvil česky dost špatně, ale teď už je to pořád lepší. Neměl jsem tu moc kamarádů, skoro nikoho. Teď mám ve škole asi pět dobrých kamarádů. Jeden je napůl Čech a napůl Australan. S tím se přátelím dost. Ale nejvíc kamarádím ještě s Nepálcem Nabínem. Také si někdy zkoušíme vařit. Třeba rýži a kuře. Jinak tady jím všechna česká jídla, která mi moc chutnají.

 

Když mám volný čas, nejraději hraji kriket. Sportování mě baví. Na trénink kriketu chodím 2 x týdně a o víkendu máme zápasy. Také se mi líbilo, když jsem chodil do tanečních. To bylo minulý školní rok. Hlavně mi šly dobře latinské tance.

Jinak se většinu volného času připravuji do školy. Ve škole i mimo ni stále pracuji s notebookem, potřebuji ho skoro na vše. Všichni ve škole ho mají. Bez něj bych ani nemohl studovat a psát úkoly.

Teď se hlavně musím připravovat na zkoušky, protože bude konec školního roku. Musím se učit tyto předměty: matematiku, fyziku, chemii, biologii, angličtinu, zeměpis, češtinu, dramatickou výchovu.
(Také se u nás vyučuje zpěv a výtvarná výchova, ale na ty jsem se nepřihlásil.)

Ale tělesnou výchovu mám nejraději.

A co nacvičujeme v dramatickém kroužku? Hlavně W. Shakespeara, např. Hamleta, Richarda třetího apod. Hrál jsem teď právě roli Richarda III., učil jsem se monolog.

Musím se také připravit na písemnou práci o dramatu Václava Havla „Memorandum“.

 

Studuji také hindštinu. Protože ve škole nemáme vyučujícího hindštiny, studuji ji v dálkovém kurzu (testy posílám do Anglie).

 

A co dělám jinak? Také někdy chodíme do kina a hraji počítačové hry…

 

Pokud jde o mé plány do budoucna?

Rád bych, jestli se mi to podaří, navštívil Nepál. Moje babička je hodně stará a ráda by mě ještě viděla…

A až dostuduji, chtěl bych se jednou stát v Nepálu politikem, abych mohl prosadit dobré věci. Dnes je tam v politice dost špatného.

A v soukromí – chtěl bych se jednou oženit, mít děti – to je normální. Kolik dětí? Asi 2 děti – a také bych chtěl alespoň jedno dítě adoptovat. Proč? Protože je to tak správné…

 

 

  

            ZÁVĚR

Na začátku jsem si předsevzal pomáhat dle svých možností nepálskému chlapci Sagarovi při jeho začleňování do českého prostředí, které pro něj bylo tehdy velkou neznámou.

Pokusili jsme se spolu s mou manželkou získat potřebné finance na zakoupení notebooku, důležité a významné pomůcky při jeho integraci.    

Tento záměr se zdařil.  Když Sagar notebook obdržel, stal se opravdu „spokojeným“. Tato pomůcka mu dobře slouží a mimo jiné i díky ní se mu daří dobře zvládat české prostředí.

Uvedl jsem, že když jsem se se Sagarem poprvé na svém pracovišti setkal, byl smutný, zamlklý, bez rodiny, přátel a bez prostředků. Od té doby se jeho situace velmi změnila – v pozitivním slova smyslu. 

Dnes je Sagarovi sedmnáct let, za čtyři měsíce mu bude osmnáct a dosáhne plnoletosti. Je to sebevědomý mladý muž, který má svůj život a své představy o něm. Vlastně má celý život ještě před sebou.

Staly se s ním velké změny. Z daleké nepálské vesnice se díky své pevné vůli a odhodlání dostal až k nám, do země střední Evropy. Jeho cíle se začaly naplňovat: studovat, vystudovat, být prospěšný společnosti, něčeho dosáhnout…později založit rodinu… atd…. Mnoho je toho ještě před ním.

Aniž by mu někdo vnucoval tyto názory, je nejen loajální k naší zemi a našim zákonům, ale miluje ji a kromě Nepálu by nechtěl žít ani pracovat nikde jinde. Nalezl zde svůj druhý domov.

Od samého začátku má velice přátelské názory i v detailech. Kuriózně říká, že když je tady, bude jíst to, co my, že když je v křesťanské zemi, že se zajímá o to, navštěvovat křesťanské bohoslužby.

Sagar zde v České republice dokonce vymyslel a inicioval založení první organizaci Nepálců žijících v Čechách Nepalese-Czech Organization (http://www.nepalese-cz.org ). V této organizaci se aktivně angažuje.

Oproti nadprůměrné znalosti angličtiny si Sagar ze své vesničky přinesl i pravý opak v matematice.

Budoucnost si vyžádá mnoho jeho dalšího úsilí. Sagar bude pravděpodobně i nadále potřebovat porozumění a podporu mnoha lidí kolem sebe.

Za svou osobu mohu prohlásit, že na této podpoře a pomoci se budu rád i nadále podílet, a to jak svou pedagogickou, tak i obecně lidskou účastí. 

            SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY

 

1) Webová stránka Zařízení pro děti-cizince, diagnostický ústav, dětský domov se školou, výchovný ústav, středisko výchovné péče, základní škola a praktická škola,
[online], dostupné na webu www.ddc.cz

2) Webová stránka Sagarem založené Organizace Nepálců žijících v Čechách
[online], dostupné na webu www.nepalese-cz.org

3) Diplomová práce
„Diagnostický ústav – Zařízení pro děti – cizince“
Mgr. Veronika Kočerhová, Praha, Listopad 2008
Obor: Speciální pedagogika pro VŠ – etopedie, Kat. Spec. Ped., Ped. f. UK v Praze
Děkuji Doc. PaedDr. Šotolové PhDr. za odborný dohled, pedagogům ze Zařízení pro děti – cizince za spolupráci a jejich studentům, bez nichž by práce nemohla vzniknout.

4) Odkazy ze „Sagarova“ webu  www.nepalese-cz.org

Nepal

News, radio & TV:
BBC Nepali service
EuroNepal news
Gorkhapatra, The Rising Nepal
Kantipur, The Kathmandu post
Nepal news
Nepal Samacarpatra
The Himalayan times
The Annapurna post

Governmental:
Chamber of commerce
Foreign Ministry
Immigration Department
Ministry of culture, tourism & civil aviation
Office of the company registrar
Supreme court

Expats & associations:

Non residence Nepalese org. (NRN)

Travel & tourism:

Nepal tourism board (NTB)

Czech Republic

News, radio & TV:
Czech news agency (CTK)
Czech television
Prague monitor
Prague tribune
Radio Prague
iDnes
Prague post

Governmental:
Czech centers
Czech invest
Czech trade promotion agency
Czech tourism authority
Foreign Ministry
Institute of international relations

Expats & associations:
Expats.cz
Prague TV

 

       

 

                PŘÍLOHY

 

P. Moučka: Nepálský Expres........................................................................ 26



Sagar P.: My Nepal.ppt …............................................................................ 28

Sagar P.: Mount Everest.pptx........................................................................ 33



Žádost o finanční dar pro Sagara odeslaná ETELE..................................... 37

E-mailová korespondence s Etelou............................................................... 40

Zpráva o využití daru.................................................................................... 41



Podrobněji o mém pracovišti – Zařízení pro děti – cizince.......................... 43



Příklady učebních pomůcek,  které vytvářím na pomoc studentům............. 47

          Učební pomůcka č. 1 – Ekologické minimum pro život v ČR........... 47

          Učební pomůcka č. 2 – Nejhorší zlozvyky Čechů v češtině............... 48

          Učební pomůcka č. 3 -- Angličtina snadno a zábavně …................... 50

                 

                  P. Moučka: Nepálský Expres

(článek pana Moučky o Sagarovi pro časopis společnosti Etela) 

Můžete  pomoct  i Vy            Etela  – pomoc  lidem,  kteří  ji potřebují

To, co  si    prožil  teprve  šestnáctiletý  Sagar  z Nepálu, nezažije  většina  Evropanů během  celého  s vého  života.

Přímo  před  ním  zastřelili povstalci  souseda  z vedlejšího  domku.  V pěti letech  mu zemřel  otec  a tak na něj přešla  povinnost  starat se  o  mladší  sestru  a matku,  což  znamenal o  neustále  pracovat  na malém   políčku, které  bylo  jediným  zdrojem obživy. i Vy

    

 

Neustálé boje občanské války omezovaly provoz školy, která byla spíše zavřená

než otevřená. Když se z dítěte začal přeměňovat na chlapce, objevilo se další

nebezpečí. Rebelové si ho vyhlídli jako svého dalšího člena komanda. Mučením by ho přiměli, jako řadu dalších, aby se stal jejich spolubojovníkem. Jelikož byla hrozba

více než reálná, bylo třeba konat. Jediným řešením bylo opustit rodný Nepál. Šance se vyskytla v okamžiku, kdy se ve vesnici objevil muž nabízející práci v daleké Evropě.

Sagar si z občasné školní docházky pamatoval, že Česká republika je krásnou zemí plnou památek. Slovo dalo slovo a kontrakt byl uzavřen. Po pochodu k nejbližší autobusové zastávce se přesunul do Káthmándú, odtud pak do Dillí a přes Moskvu přistál v pražské Ruzyni. Tam ale na něj nikdo nečekal! Dezorientován, bez znalosti řeči a naprosto vystrašený byl na dva dny uvězněn a pak přemístěn do záchytného tábora na letišti. Další měsíc strávil v táboře ve Vyšných Lhotách, odkud putoval do Modré školy v Praze. Během celé doby se snažil zachytit alespoň základy češtiny, protože rodná nepálština, hindština či z televize naučená řeč pandžání mu nebyla moc platná. Naštěstí uměl docela dobře anglicky, takže se občas s někým dorozuměl.

 

 

Jeho nadprůměrných jazykových schopností a celkové inteligence si všiml (Martin Tlustý) a PaedDr. Kateřina Tlustá... I s jejich pomocí byl přijat na studium do

Anglického gymnázia (…). Náročné studium v šestileté škole probíhá pouze v angličtině za pomoci nejmodernějších učebních a technických pomůcek.

Nezbytnou součástí každého studenta je notebook s připojením k internetu, na němž

se zpracovává většina zadání. Proto nadace Etela Sagarovi darovala prostředky

na nákup přenosného počítače Barbone BOSS včetně potřebného softwaru.

Sagar se za rok nejen naučil solidně česky, ale dokonce už Českou republiku reprezentuje! Pod přezdívkou Nepálský expres se stal členem českého juniorského týmu v milovaném kriketu.

  

Můžete  pomoct  i Vy          Etela  – pomoc  lidem,  kteří  ji potřebují

                 

                Sagar P.: My Nepal.ppt   

Sagarova školní práce o Nepálu (vypracovaná na jeho novém notebooku) - ukázky

 

Str.1)

NAMASTE                            नमस्ते

"Mother and Motherland are Greater than Heaven"

 

 

 

Str.2)

Str.3)

Str.4)

Str.5)

 

Str.18)

Str.43)

Str.45)

Str.46)

Str.58)

                Sagar P.: Mount Everest.pptx

Sagarova školní práce o Mt. Everestu (vypracovaná na jeho novém notebooku)
 - ukázky         Str.1)

Str.2)

Str.3)

Str.4)

Str.5)

Str.6)

Str.7)

Str.8)

 

                Žádost o finanční dar pro Sagara odeslaná ETELE

 

Dárcovský program ETELA

 

1. Navrhovatel/ka

Jméno

 

Kateřina Tlustá, PaedDr.

Organizace

 

Zaměstnanec ……

Telefon/e-mail

 

práce: 233 325 557…

Kontaktní adresa

Váš vztah k příjemci podpory

Vztah přátelského zázemí a podpory (spolu s mým manželem Martinem Tlustým)

 

2. Příjemce podpory

Jméno

Sagar P…

Věk (do 18 let)

15 let (narozen … G……., Nepal)

Zákonný zástupce *)

Na území ČR bez zákonného zástupce. Navenek zastupován: Zařízením pro děti - cizince a Střediskem výchovné péče, Kupeckého 576,149 00 Praha 4, ředitelství: Radlická 30, 150 00 PRAHA 5,  http://www.ddc.cz/zarizeni.html

Kontaktní adresa

 

Sagar P…, Zařízení pro děti - cizince a Středisko výchovné péče, Kupeckého 576,149 00 Praha 4        http://www.sagar.wz.cz

*) v případě nezletilé osoby, resp. osoby s omezenou způsobilostí k právním úkonům

 

3. Zdůvodnění žádosti o podporu

Popis akce, programu

či pomůcek,

které mohou zvýšit kvalitu života a zapojení příjemce podpory do aktivit,

které jsou vzhledem

k jeho hendikepu obtížně dostupné

 

(můžete pokračovat

na další stránce)

 

Cílem Sagara je být dobrým studentem a poznávat a zařadit se do evropské a české společnosti. Minulý týden úspěšně vykonal přijímací zkoušku na střední školu s anglickým učebním jazykem (kam začne docházet od listopadu t. r.).

Vzhledem k tomu, že má Sagar blízký vztah k informační technologii, jeho způsobem, jak se zapojovat do studia i do komunikace s informacemi - je práce s počítačem. Zatím však se k PC dostává jen výjimečně, svůj vlastní PC nemá a ke školnímu se dostává jen asi na 15 min. denně, což je nedostačující.

Sagarovi by pomohl jako dar počítač - notebook.

Práce na počítači ho podpoří ve studiu a začlenění se do společnosti,

pomůže mu při vyrovnávání sociálního, kulturního a informačního hendikepu.

 

 

Uveďte rozpis celkových nákladů navrhovaného programu,

aktivity

či pomůcky

Návrh pomůcky k podpoře překonání sociálního hendikepu:

1 počítač - notebook.

Náklad na pořízení počítače - notebooku:                25 000,- Kč

Přídavná zařízení a vybavení potřebná k provozu PC: 3 000,- Kč

                                                               Celkem: 28 000,- Kč

Uveďte částku požadovanou

od ETELA

28 000,- Kč

Datum a podpis navrhovatele/ky

23. 10. 2006


Můžete přiložit dokumenty či fotografie ilustrující vaši žádost.

V případě zdravotního hendikepu můžete přiložit doporučení nebo zprávu lékaře,

případně kopii průkazky ZTP.

Žádost zašlete na adresu: Hestia, o. s., Na Poříčí 121, 115 30  Praha 1.

 

Na obálku prosím viditelně napište „DÁRCOVSKÝ PROGRAM ETELA“

E-mailová korespondence s Etelou:

 

 

13. dubna 2007 - 15:25:40

 

 

FW: Notebook pro Sagara

FW: Notebook pro Sagara

 

 

zhermuthova@hest.cz

Vážená paní Tlustá,

srdečně zdravím a děkuji za vysvětlení i přílohu s požadavky na kvalitu
počítače pro Santhose. Věřím, že se vám podaří vybrat optimální sestavu pro
potřeby nepálského studenta. Přejeme mu hodně zdaru při studiu a integraci v
nové zemi.

Dnes právě proběhlo 2. kolo výběrového řízení v dárcovském programu ETELA a
zároveň bylo hodnoceno využití finančních darů rozdělených v 1. kole. Příběh
nepálského chlapce Santhose P. velmi zaujal statečností a odhodláním
změnit svůj život i novináře, který vás bude do začátku letních měsíců
kontaktovat pro zhotovení dokumentu. Vaši zprávu i fotografie s radostí
uvítáme.

Hezký den.

Zdena Hermuthová
asistentka HESTIA, o. s.
zhermuthova@hest.cz
tel.: 224 872 075-6
fax: 224 872 076
Na Poříčí 12, palác YMCA
110 00 Praha 1

Zpráva o využití daru z dárcovského programu ETELA

Dne 24. 10. 2006 jsem podala žádost - na Dárcovský program Etela - o 28 000,- Kč na zakoupení notebooku pro nepálského chlapce Sagara P…. 

V lednu 2006 přišel pro Sagara P… finanční dar 28 000,- Kč na nákup notebooku, jakožto důležité pomůcky k jeho sociálnímu začleňování, integraci a studiu.

Plánování a výběr

Sagar se společně se mnou a s mým manželem (který je zároveň vychovatelem v Zařízení pro děti-cizince, kde Sagara poznal) účastnil výběru vhodného notebooku.

Tvořili jsme společně plány nákupu NB sestavy a sledovali zlevňování na trhu až do chvíle, kdy jsme se konečně dočkali možnosti koupit za danou cenu NB s nejlepším možným dvoujádrovým procesorem (C2D), 2 GB paměti a dobrou grafickou kartou, který má šanci zvládat všechny potřebné úkoly i po mnoha letech.

Nákup notebooku

16. 5. 2007 jsme společně se Sagarem vybrali a objednali v obchodu s počítači www.barbone.cz předem zvolenou sestavu notebooku.

Společně odcházíme se spokojeným Sagarem, který se již na NB velmi těší.

18. 5. dostávám fakturu a ihned ji platím.

NB by měl být sestavený a k vyzvednutí příští týden.

25. 5. dostávám z obchodu zprávu, že je vše hotovo a jedu NB vyzvednout. Sagar je právě mimo Prahu a souhlasí s tím, že NB vyzvednu sama.

27.5. Sagar přebírá NB. Má z něj velkou radost. Ihned si ho vyzkoušel a dostal rady ohledně provozu, údržby, bezpečnosti, zacházení atd. (Foto 3)

Děkuji jménem Santhoshe i jménem svým za velkorysý dar a společně se Sagarem věříme, že mu bude pomáhat v jeho studiu, při sociální integraci v České republice i jako prostředek komunikace s přáteli a rodinou.

 

Zprávu zapsala

PaedDr. Kateřina Tlustá

e-mail: … tel. …

                Více o Zařízení pro děti - cizince (v „Modré škole“)

Zařízení (mé pracoviště) začalo fakticky fungovat dne 15. 6. 2004.
V září 2004 začal fungovat Dětský domov se školou a Výchovný ústav pro děti - cizince Permon.
Na adresu Radlická 30, Praha 5 se Diagnostický ústav po rekonstrukci a stavebních úpravách přestěhoval dne 2. 9. 2007.

V prostorách na adrese Kupeckého 576, Praha 4 od 2. 9. 2007 nově vzniklo oddělení pro studenty, kteří navštěvují střední školy v Praze nebo blízkém okolí. Zařízení pro děti - cizince, diagnostický ústav, dětský domov se školou, výchovný ústav, středisko výchovné péče, základní škola a praktická škola je příspěvkovou organizací MŠMT.

Péče zde odpovídá péči poskytované českým dětem v obdobných zařízeních, ale s některými službami navíc, jako např. využívání služeb tlumočníků nebo zvýšený počet vyučovacích hodin českého jazyka.

Hlavní náplní je integrace nezletilých dětí-cizinců bez doprovodu v České republice při zachování, pochopení a respektování jejich sociálních, etnických, kulturně-historických a náboženských zvyklostí.

Kapacita Diagnostického ústavu je 18 dětí. Děti, které přicházejí, jsou přijaty příjmovým oddělením, kde jsou provedeny všechny přijímací i zdravotně-preventivní procedury a úvodní pohovory za přítomnosti tlumočníků. Na tomto oddělení jsou umístěny i děti, které se samy vrátily z útěku nebo byly na útěku zadrženy. Po třech dnech pobytu na příjmovém oddělení se dítě přemístí na oddělení do kolektivu ostatních dětí a zařadí se do příslušné výchovné skupiny.

Průběh 8 týdenního pobytu dítěte je rozložen do 4 fází: adaptační, stabilizační, podpůrné a výstupní. V průběhu druhého měsíce je zvyšována míra zátěže a současně posilován jeho pocit bezpečí a jistoty. Systematicky se spolupracuje s tlumočníky. Velmi se osvědčila muzikoterapie, arte-terapie a různé relaxační pohybové techniky. Dále pak rozmanité pracovní činnosti, keramická dílna a ruční práce. K nejvíce oblíbeným činnostem stále patří veškeré sportovní aktivity.

Celková diagnostika zahrnuje pět jednotlivých oblastí, kterými jsou diagnostika sociální, zdravotní, speciálně-pedagogická, pedagogická a psychologická.

Psychologická diagnostika je zaměřena především na stanovení úrovně kognitivních schopností, osobnostní charakteristiky a schopnosti adaptability, dále míry vlivu prožitých traumat, případně psychopatologických rysů nezletilého. Psycholog zařízení pracuje s nezletilým na jeho adaptaci na systém péče v tomto zařízení, na vytváření vztahů k ostatním dětem, na přijmutí jeho perspektivy po ukončení pobytu v zařízení a v neposlední řadě ho připravuje na následný samostatný život. V rámci terapeutických úkolů se provádí individuální konzultace zaměřené na zklidnění dítěte, odbourávání úzkosti a traumatu, posilování pocitu jistoty a bezpečí, které směřují k sebeuvědomění a rozvoji jeho osobnosti.

Pedagogická diagnostika spočívá ve zjištění úrovně předchozího vzdělání nezletilého, jeho schopností a vědomostí v jednotlivých předmětech. Na základě této diagnostiky navrhují pedagogové možnosti dalšího vzdělávání. Rozhodují do jaké odpovídající třídy ZŠ, praktické školy nebo české střední školy bude dítě zařazeno po přemístění do Dětského domova se školou a Výchovného ústavu pro děti - cizince.

Dětský domov se školou a 
Výchovný ústav pro děti-cizince

Po zhruba 8 týdnech, které děti stráví v diagnostickém ústavu, jsou přemístěny do Dětského domova se školou a Výchovného ústavu, které fungují v rámci jednoho zařízení.

Kapacita dětského domova je 24 lůžek. Základní jednotkou tohoto zařízení je rodinná skupina, která je tvořena 5 - 8 dětmi různého věku a pohlaví.

Základní škola při dětském domově plní úkoly diagnostické, výchovně-vzdělávací, terapeutické a sociální. V rámci diagnostických úkolů škola zajišťuje úroveň dosažených znalostí, dovedností a schopností nezletilého, dále míru jeho znalostí českého jazyka a míru sociálně kulturních, náboženských a sociálně právních potřeb. Z hlediska výchovně-vzdělávacích úkolů zajišťuje škola žákům základní vzdělávání podle míry jejich rozumových a jazykových schopností. Mezi prvořadé úkoly školy patří překonávat jazykovou bariéru dětí.

Do výchovného ústavu jsou umísťováni nezletilí starší 15 let. Stejně jako v případě dětského domova sem přicházejí z diagnostického ústavu Zařízení pro děti - cizince. Základní organizační jednotkou zařízení o 24 lůžkách by podle zákona měla být výchovná skupina.

Součástí výchovného ústavu je také dvouletá praktická škola, která připravuje pro výkon jednoduchých pracovních činností v oblastech praktického života. Po úspěšném absolvování dostávají děti závěrečné vysvědčení. Nezletilý také může začít navštěvovat běžnou střední školu či učiliště. V případě, že je tato škola či učiliště příliš vzdáleno od sídla zařízení, je nezletilý ubytován na internátě.

Středisko výchovné péče (SVP)

Základní klientela střediska pochází z Městské části Praha 11 - Jižní město a okolí, ale na vlastní žádost nebo doporučení škol, krizových center, telefonických linek (bezpečí, důvěry) a jiných odborných pracovišť do střediska přicházejí klienti z jiných městských částí. Hlavní náplň Střediska výchovné péče spočívá v pomoci při řešení výchovných problémů ve fázi, kdy je dítě nebo mladistvý ještě součástí rodinného a školního systému a nebyla nad ním ještě ustanovena ústavní výchova. Psychologové a etoped provádějí psychodiagnostiku a následně se věnují dlouhodobějšímu působení na klienty formou individuálních, skupinových a rodinných terapií.

Děti a pracovníci

Většina dětských uprchlíků prošla hlubokým traumatem, k jehož zvládnutí je nutný citlivý přístup. Děti téměř bez výjimek pocházejí z kulturních podmínek zcela odlišných od našich zvyklostí, a pracovníci zařízení tak nejsou povinni zajišťovat pouze podmínky k přežití a vzdělávání dětí, ale sami se musejí rozvíjet v sociálních dovednostech a seznamovat se s tradicemi, náboženskými a kulturními zvyklostmi národností dětí, které do zařízení nejčastěji přicházejí. Prostřednictvím těchto informací a v kooperaci s rodilými mluvčími se též pracovníci zařízení snaží alespoň částečně zmírnit následky násilného vytržení klientů z domovského prostředí, zejména od nejbližších rodinných příslušníků. Získané informace kromě toho pomáhají pochopit důvody rozdílného chování jednotlivých kultur.

Nejčastěji k nám děti - cizinci přicházejí ze zajišťovacího zařízení SUZ Vyšní Lhoty. Poměrně velký počet je umístěn tzv.“přímo z ulice“, kde je zajištěn např. policií ČR při náhodné kontrole dokladů, eventuálně při páchání trestné činnosti. Ostatní přicházejí z jiných zajišťovacích či pobytových středisek, přímo z letiště Ruzyně apod.

Země původu dětí za minulý školní rok 2007/2008:

Kongo, Gruzie, Turecko, Slovensko, Mongolsko, Vietnam, Čína, Ukrajina, Palestina, Somálsko, Makedonie, Nepál, Nigerie, Kongo, Sýrie, Polsko

Spolupráce

Při Zařízení pro děti – cizince dlouhodobě pracuje skupina expertů /tzv. Expertní komise/ , zástupců jednotlivých rezortů participujících na práci s nezletilými cizinci bez doprovodu. Jedná se o zástupce MŠMT ČR, MV ČR /OAMP, SUZ, CP, PČR, SKPV, OBP, ÚOOZ/, MPSV ČR, MZ ČR, MS ČR. V této komisi pracují i zástupci nestátních, neziskových organizací, např. PPU,OPU, IOM, UNHCR.

Úzká spolupráce je navázána s Organizací pro pomoc uprchlíkům, která poskytuje našim klientům zejména právní poradenské služby.

         Od července letošního roku u nás pravidelně jedenkrát týdně uskutečňují v rámci projektu NROS „Na Startu“ setkání s dětmi, které jsou na základě úzké spolupráce právníka a sociálního pracovníka zaměřena na systematickou a komplexní přípravu života dětí na samostatný život po odchodu ze zařízení.

        V rámci projektu poskytují dětem bezplatné právní a sociální poradenství, individuální asistenci při komunikaci s úřady, materiální pomoc a realizují workshopy připravující děti na vstup do samostatného života.

V tomto školním roce bude realizována skupinová i individuální výuka českého jazyka a další vzdělávací kurzy např. kurzy autoškoly, přípravy na maturitu a závěrečné zkoušky.  Dále budou v individuálních případech finančně podporovány školní potřeby pro děti studujících na běžných českých školách.

           Podpory našim klientům, studentům českých středních škol se dostává i od Nadace Olgy Havlové, Výboru dobré vůle, který přispívá studentům na vzdělání formou stipendií a darů vázaných ke vzdělávání.

Základní škola našeho zařízení spolupracuje i s občanským sdružením přátelé angažovaného učení.

Zařízení organizuje ve spolupráci s MPSV, MV a MS ČR různé školící akce pro sociální pracovníky OSPOD, kurátory mládeže, pracovníky soudů, pracovníky policie a pracovníky správy uprchlických zařízení. Na těchto setkáních je prezentováno nejen naše zařízení, ale probíhá i informovanost o institucionální péči všeobecně a je dán dostatečný prostor k vymezení platformy spolupráce jednotlivých rezortů.

    Zařízení úzce spolupracuje i s Paed. F. UK, FFUK, VOŠ sociálně právní Jihlava a Praha 10 a podílí se na vzdělávání studentů těchto škol. Pořádáme exkurze, přednášky a umožňujeme krátkodobé praxe studentů.

                Příklady učebních pomůcek, které vytvářím na pomoc studentům

                    Učební pomůcka č. 1 – Ekologické minimum pro život v ČR

Tento text má přispět svou troškou k loajalitě cizinců užívajících si v ČR azylu.

EKOLOGICKÉ MINIMUM PRO ŽIVOT V ČR
BASICS OF ECOLOGY FOR LIVING IN THE CZECH REPUBLIC

Nebuďme bezohlední sobci! Mysleme na druhé a důsledky svých činů. 
Let us not be cruel egoists! Think of others and impact of our acting.

Naše republika NENÍ bohatá na energii jako například Afrika.
(V Africe není potřeba tolik svítit a topit + je k dispozici více sluneční energie a často i ropy.)
Czech Republic is NOT rich in energy as e.g. Africa.

Navíc je ČR obklopena horami, které brání odvětrávání exhalací.
Plus, CR is surrounded by mountains, holding exhalations inside.

Navíc je ČR obklopena zase jen velkými producenty exhalací.
Plus, CR is surrounded only by producers of great exhalations.

Navíc ČR nesousedí s mořem – zdrojem neznečistěného vzduchu.
Plus, CR has no sea, which is the only source of unpolluted air.

Životní prostředí je v České kotlině již tak dost znečistěné.
Environment in the Czech Basin is already extremely polluted.

Důkazem toho je, že ČR je na úplně nejhorším místě na světě u některých druhů rakoviny a mezi nejhoršími u příliš mnoha dalších nemocí.
It causes that CR is the worst country in the world in occurrence of some types of cancer, and among the worst in too many other diseases.

Každá jednotlivá zbytečně rozsvícená žárovka (nebo radiátor, atd.) způsobuje (ve svém důsledku) nutnost spálení většího množství uhlí a tím znečistění naší země.
Each individual lamp (or radiator etc.) switched on causes inevitably burning more coal and thus more pollution of our country.

                    Učební pomůcka č. 2 – Nejhorší zlozvyky Čechů v češtině

 

4 příklady nejhorších zlozvyků Čechů v češtině (které byste se od nás neměli naučit)

1) Neživý podmět + „živý“ přísudek

ŠPATNĚ:    „Monitory byli zapnuté.“
SPRÁVNĚ:  „Monitory byly zapnuté.“

2) Střední rod s „mužským“ přísudkem
(to auto, to okno … ta auta, ta okna, ne ty auta, ty okna)

ŠPATNĚ:    „Auta vyjely z parkoviště.“
SPRÁVNĚ:  „Auta vyjela z parkoviště.“

ŠPATNĚ:    „Okna nešly otevřít.“
SPRÁVNĚ:  „Okna nešla otevřít.“

3) Slova „bych“, „bys“, „by“, „bychom“, „byste“
(Ne „by jsem“, „by jsi“, atd., protože jde jen o vyjádření podmínky a koho se týká, ne o oznámení, že dotyčný existuje, tj, že „jsem“, „jsi“, „je“. To je nadbytečné, protože on ví, že existuje. Není mu to třeba zdůrazňovat.)

ŠPATNĚ:    „Mohl by jste zavolat, pokud by jsem Vám dal mobil?“
SPRÁVNĚ:  „Mohl byste zavolat, pokud bych Vám dal mobil?“

4) Slova „abych“, „abys“, „aby“, „abychom“, „abyste“
stejně jako „kdybych“, „kdybys“, „kdyby“, „kdybychom“, „kdybyste“
(Obdoba předchozího. Smyslem je vyjádřit podmínku a koho se týká, ne mu sdělit, že ještě nezemřel.)

ŠPATNĚ:    „Zachránil by jsem Tě od pokuty, kdyby jsem Ti včas řekl, aby jsi tu neparkoval.“
SPRÁVNĚ:  „Zachránil bych Tě od pokuty, kdybych Ti včas řekl, abys tu neparkoval.“

                    Učební pomůcka č. 3 -- Angličtina snadno a zábavně

Všichni naši studenti se učí jak anglicky, tak česky.

K tomu na pomoc jsem jim (i všem, kdo chtějí tuto pomůcku využít) vytvořil tuto pomůcku = anglické texty s českým překladem a originálním zvukem - vždy od opravdu „rodilého mluvčího“.

Slouží k rozmluvení se v angličtině a nenásilnému osvojení si nových slovíček v angličtině, ale i v češtině u těch, kdo rozumějí víc textu v angličtině.
Poslední verze této pomůcky je vždy volně přístupná naprosto každému na adrese
www.etre.wz.cz/anglictina.htm

Uvádím zde na ukázku úvod, obsah a první 2 paralelní texty této pomůcky:

 

Angličtina snadno a zábavně
anglické texty se zvukem a překladem
Postupně vytváří Martin Tlustý ©

Proč takováto pomůcka?
Angličtinu nejde učit se sám bez znalosti výslovnosti. Tu tady uslyšíte v písních, proslovech a filmech.

Návod na použití: 
Při čtení anglických textů neposlouchejte nahrávku jen pasivně, ale také zpívejte a říkejte si text.

Technické poznámky:
Nespustí-li se záznam sám, vložte ručně jeho internetovou adresu do programu, kterým přehráváte MP3 (do Soubor->Otevřít).
© ... Neměli byste bez mého souhlasu nic kopírovat, jen odkazovat na tuto internetovou adresu! Více o autorských právech.

 

obsah

(kliknutím na název skočíte na daný text, modře jsou písně, černě proslovy)

 

 

1

Louis Armstrong:

What a Wonderful World

-1970

 

2

Neil Armstrong:

One small step for a man

(20.7.1969)

 

3

Beatles:

Yesterday

(20.6.1966)

 

4

Churchill:

The FEW Speech

(20.8.1940)

 

5

Kelly:

Singin' In The Rain

-1952

 

6

Einstein:

On Nuclear Weapons  

(10.12.1945)

 

7

Elvis:

Amazing Grace

(1770 a 1972)

 

8

Martin Luther King:

I Have a Dream  

(28.8.1963)

 

9

Paul Robeson:

Old Man River

(27.12.1927)

 

10

UK hymna:

God Save the Queen 

(před 1745)

 

11

Tipperary Singers:

It's a Long Way to Tipperary

-1912

 

12

Joplin:

Summertime

-1935

 

13

Patton:

MUST WIN Speech

(31.5.1944)

 

14

Apoštol Jan

BIBLE - Janovo Evangelium

(asi 90-95)

 

15 

Král David

BIBLE - Žalm 91

( )

 

16

Bob Dylan:

Blowin´ in the Wind

( )

 

 

 

 

 

 

.
.
.

Louis Satchmo Armstrong:

 

 kliknutím na tento název What a Wonderful World 
( adresa: http://www.etre.cz/mp3-mjt/ArmstrongWaWW.mp3 )
můžete spustit píseň v mp3 a zpívat si při poslechu text.

Album: What a Wonderful World - RCA, 5/1970 (rok před jeho smrtí). „Satchmo“ je prý od satchel mouth = "sáček" ústa = ústa velká jako sáček

 

 Anglický originál

Můj český překlad
(pokud možno doslovný, i když by to jinak znělo česky mnohem lépe)

I see trees of green, red roses too
I see them bloom for me and you.
And I think to myself what a wonderful world.

Vidím stromy zelené, rudé růže též
Vidím je kvést pro mne a tebe.
A myslím si - jak podivuhodný svět.

I see skies of blue and clouds of white.
The bright blessed day, the dark sacred night.
And I think to myself what a wonderful world.

Vidím nebe modré a oblaka bílá.
Jasný požehnaný den, temnou posvátnou noc.
A myslím si - jak podivuhodný svět.

The colors of the rainbow so pretty in the sky
are also on the faces of people going by.
I see friends shaking hands saying

how do you do?
They're really saying 
I love you.

Barvy duhy, tak krásné na nebi
jsou také na tvářích lidí jdoucích kolem.
Vidím přátele třesoucí si rukama říkající

jak Ti to jde?
Oni vlastně říkají 
miluji Tě

I hear babies crying, I watch them grow.
They'll learn much more than I'll ever know.
And I think to myself what a wonderful world.
Yes I think to myself what a wonderful world.
Oh yes.

Slyším děti křičet, vidím je růst.

Naučí se mnohem víc, než já budu kdy vědět.
A myslím si - jak podivuhodný svět.

Ano, myslím si - jak podivuhodný svět.

Ó ano.

Neil Armstrong:
one small step for a man,
one giant leap for mankind

Slova Neila Armstronga, astronauta z Apolla 11, 
při prvním kroku po Měsíci - jako první člověk
v neděli 20. července 1969



 

 

 

Kliknutím na 1 z těchto názvů: 

ZVUK ve WAW  - jen poslední 2 věty; adresa:
www.historyplace.com/sounds/step.wav

VIDEO v MOV  55 sec; 2,3 MB; adresa: www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a11/a11.v1092338.mov 

VIDEO v MPEG  1 min 01 sec; 6,3 MB; adresa:
www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a11/a11v_1092338.mpg 
 
můžete spustit záznam a číst si při poslechu text nahlas

 

 

 

 

Anglický originál 

Můj český překlad

(pokud možno doslovný, i když by to jinak znělo česky mnohem lépe)

109h:23min:38sec (mise Apolla 11):

 

I'm at the foot of the ladder. 

The LM footpads
are only depressed in the surface
about 1 or 2 inches,
 

although the surface appears to be
very, very fine grained,
as you get close to it. 


It's almost like a powder. 

(The) ground mass is very fine. 
 

Jsem u paty žebříku.

Patice LM
 (Lunárního Modulu)
jsou zatlačeny do povrchu
jen asi 1 nebo 2 palce,

přestože povrch vypadá
velice, velice jemno–zrnný,
když se dostáváte blízko k němu.

Je téměř jako pudr.

Zemní hmota je velice jemná.
(pauza)

109h:24min:13sec:

 

I'm going to step off the LM now. 

Jdu teď odstoupit od LM.

109h:24min:48sec:

(po delší pauze) 

That's one small step for a man;
one giant leap for mankind. 

Je to malý krok pro člověka;

ale ohromný skok pro lidstvo.

http://www.historyplace.com/unitedstates/apollo11/


Jazyková poznámka:

Tento příklad demonstruje jakou důležitost může mít obyčejný neurčitý člen, tj. prvek, který čeština ani nezná:
Jak můžete sami (ne)slyšet, člen "a" v poslední větě není rozeznatelný.
Proto se mnoho let vedly spory o tom, proč Neil Armstrong neřekl "a".
Bez tohoto "a" by totiž smysl jeho nejslavnější věty byl jazykově "nesmyslný" - téměř takto:
"Je to malý krok pro lidstvo, ale velký skok pro lidstvo", přestože kontext jasně ukazuje, jak to myslel. 
Protože neurčitý člen se nepoužívá před množným číslem a indikovalo by to, že mluví o "men" místo o "man".
Pak počítačoví experti zjistili, že "a" zaniklo v přenosu mezi Měsícem a Zemí, a dokázali ho tam objevit. 
Tak se všichni uklidnili, že Armstrong neřekl nesmysl.