Začlenění nepálského chlapce
do českého prostředí
Závěrečná práce
Studia pedagogiky pro asistenty pedagoga
Autor: Martin Tlustý, kontakty:
www.mjt.wz.cz/kontaktcz.htm
Konzultant práce: PaedDr. Pavel Schneider, vedoucí Odboru školství a sportu
Zborovská 11, 15021 Praha 5, 257 280 293
schneider@kr-s.cz, www.kr-stredocesky.cz
Datum odevzdání práce: 20. května 2009
Elektronická verze této práce je na adrese www.mjt.wz.cz/cvcz.htm#pedagogika
Čestné prohlášení:
„Prohlašuji, že jsem práci
vypracoval samostatně a při jejím zpracování vycházel z uvedené
literatury.“
……………………
Martin Tlustý
Poděkování:
Děkuji konzultantovi mé
práce PaedDr. Pavlu
Schneiderovi,
který mi pomohl s vypracováním nejen cennými radami, ale i trpělivostí.
Resumé:
Má závěrečná práce se
zabývá problematikou začlenění dítěte – cizince z tak odlišné kultury, jak
snad jen možno – do našeho prostředí.
Vychází z poznatků načerpaných z literatury uvedené v seznamu
této práce a z mé dosavadní praxe s dětmi.
Resume in
English:
My work
describes adaptation of the child, coming from probably as different culture as
possible, into our environment.
Klíčová slova:
Adaptace na cizí prostředí,
loajalita k naší zemi a zákonům, jazyková bariéra, zbavení se předsudků,
alespoň slabá náhrada za odtržení od rodiny.
Obsah
Učební pomůcka č. 1 – Ekologické minimum pro život v ČR.......................................... 49
Ve světě existuje stále mnoho lidí, kteří se rozhodli
opustit své domovy, přátele a vlast. Někteří z nich jsou nuceni odejít ze
strachu o své životy, o životy svých dětí a svých blízkých, z důvodu
pronásledování nebo války. Někteří odcházejí, protože je k tomu donutila
sociální a ekonomická situace v jejich zemi.
Mnozí uprchlíci musejí cestovat do vzdálených oblastí, aby
se dostali do bezpečí. To byl také případ dvou nepálských chlapců, Sagara P. a
Nabína B., kteří se brzy po sobě ocitli uprostřed naší země v srdci
Evropy, zcela sami, v hlavě vzpomínky na vzdálenou vlast a v srdci
odhodlání – zásadně změnit svůj osud.
Sagar přebírá pohár od britské princezny Anny jako kapitán kriketového
mužstva, které vyhrálo nad všemi ostatními školními mužstvy z celé ČR, asi
hlavně jeho zásluhou.
(Princ Charles je patronem Sagarovy školy, například spolu
s ex-prezidentem Havlem.)
Poznámky:
--- V zájmu jejich
ochrany zde používám změněná jména – pro prvního Nepálce „Sagar“, což je
nepálsky „nebe“ (viz Sagarmatha = Mount Everest = Bohyně nebe) a u druhého
Nabín, což v nepálštině znamená „nový“.
--- Pro omezený rozsah této práce se zaměřím více jenom
na příběh prvního z nich, tj. na „Sagara“.
Když jsem se se Sagarem poprvé na svém pracovišti setkal,
byl smutný, zamlklý, bez rodiny, přátel a bez prostředků. Všichni jsme viděli,
že nutně potřebuje naši pomoc.
Sagar mě zaujal několika věcmi, kterými se lišil od
ostatních dětí na útěku:
· Přestože
byl z Nepálu (který přitom nebyl nikdy Britskou kolonií) a z nejzapadlejší
vesničky, kde neznají ani motorku, natož auto nebo traktor, o PC ani nemluvě,
mluvil kultivovanější angličtinou než většina českých dětí, které mají mnohem
větší možnosti vzdělání.
· Byl
opravdu vděčný za každou pomoc, a-priori loajální k zemi, která mu pomáhá,
a jejím zvyklostem a zákonům. Není to vůbec nic samozřejmého. Děti z mnoha
jiných zemí (třeba arabských) klidně přijmou veškerou pomoc a přitom si podrží
nenávist k naší zemi a rozhodnutí nerespektovat naše zákony, ale jen ty
„své“. U Sagara byly vyjádřením vděčnosti (aniž by ho k tomu někdo měl) i
jeho loajální názory (jako Hinduisty, který doma nesmí jíst krávy): „Když jsem
tady, chci jíst to, co Vy.“ a „Když jsem v křesťanské zemi, chci se
účastnit křesťanských bohoslužeb.“
· Přišel
z opravdu bídných poměrů. Tatínek mu zemřel, když byl malý. Žil tedy jen s maminkou
a mladší sestrou. Jejich jediným majetkem bylo malé políčko, dva voli, se
kterými orali, a drobné zvířectvo. Jejich jediný příjem za celý rok byl
z prodeje rýže na trhu, pokud se jim ten rok urodilo o trošku víc rýže,
než sami snědli.
· Přišel
z opravdu nebezpečných poměrů, a proto si vážil každé maličkosti a dokázal
soucítit s kýmkoli jiným, kdo nějak strádal. V době občanské války,
kdy utekl, ovládaly jejich oblast maoistické gerily. Ty si braly
z vesniček jako, byla ta Sagarova, mladé muže pro svůj boj. Když rodiče
nesouhlasili, zastřelili je. Chlapci dali samopal a poručili mu na koho má
střílet. Pokud odmítl, zabili ho. Sagar nechtěl ani zabíjet ani být zabit.
Proto využil příležitosti utéci. Čili to byla opravdu zásadně jiná situace, než
když k nám přicházejí děti jen z ekonomických důvodů.
· Sagarova
maminka naletěla agentovi (jako to bývá časté u dětí, které se tu ocitají),
který jí slíbil, že za 6000 dolarů sežene Sagarovi české vízum, letenku do
Prahy a práci v Čechách. Přitom české vízum stojí 10 dolarů a letenka
Dillí – Praha kolem 200 dolarů. Práci tady mu samozřejmě zajistit ani nemohl.
Takže za 6000 dolarů mu dal to, co ho stálo asi 210 dolarů. Maminka se musela
zadlužit u dalšího podvodníka – lichváře – na obrovský úrok a zastavit to málo,
co měli – políčko a domek. To bylo jedním z hlavních stresorů u Sagara,
když sem přijel, zoufalství nad tím, jak dluh splatí, když tu ani nemůže
pracovat, jak si myslel (protože u nich doma děti pracují normálně) a jestli
maminka nepřijde i o jediný zdroj obživy a střechu nad hlavou.
Má žena chtěla vždy „adoptovat na dálku“ nějaké dítě
například v Indii ve smyslu posílání peněz na jeho školu.
Řekl jsem jí, že tady má dva chlapce, kteří jsou na tom
v něčem ještě hůře než ti, co zůstali doma, protože mají obrovský dluh. U
Nabína byla totiž situace zcela obdobná. A že vidí, že by potřebovali pomoc,
jak materiální, tak emoční. Také že vidí, jací jsou hodní a vděční za každou
maličkost. Takže jí navrhuji, abychom určitým způsobem „adoptovali na dálku“
tyto dva kluky, přestože momentálně od nás bydlí jen pár metrů.
Má žena to uznala a souhlasila. Nejde o adopci
v právním slova smyslu, ale o určitý závazek, že jim budeme pomáhat tak,
jak to bude v našich silách a možnostech.
·
Při jejich začleňování do českého prostředí,
které pro ně bylo zpočátku zcela neznámé, včetně dorozumívacího jazyka.
·
Jak v pracovní době, tak mimo ni.
·
Radou i praktickou pomocí… (viz též
příklady pomůcek, které studentům vytvářím, uvedené zde v příloze)
Časem jsme k sobě měli blízko. Zvali jsme je i
k sobě do rodiny.
Vyřídili jsme si i souhlas sociálního odboru s možností brát je na naši
chalupu.
Poté, co byl Sagar přijat v Praze na střední školu, vyvstal
mu jeden vážný problém: k přípravě i k plnění úkolů potřeboval mít
vlastní počítač, nejlépe kvalitní přenosný notebook. V prestižní škole, do
které se dostal, měl svůj vlastní notebook každý student.
S mou manželkou jsme si předsevzali, že se pokusíme
potřebné finance na zakoupení notebooku opatřit.
(v „Modré škole“)
Jak už jsem se zmínil, s nepálským chlapcem
jménem Sagar jsem se seznámil na svém pracovišti - Zařízení pro děti – cizince.
V tomto zařízení jsem zaměstnán ve funkci
asistenta pedagoga (nočního vychovatele) v budově zvané „Modrá škola“ v
Praze 4.
Jsme zařízení poskytující péči dětem – cizincům,
které byly nalezeny v České republice bez doprovodu svých zákonných
zástupců či jiných blízkých osob a mají komunikační bariéru, především
z důvodu neznalosti češtiny.
Poskytujeme těmto dětem péči na takové úrovni,
jakou mají české děti v zařízeních pro výkon ústavní výchovy. Pomáháme jim
nalézt jejich zákonné zástupce a co nejlépe se připravit pro život v naší
zemi.
Zařízení poskytuje péči dětem, které nejsou
občany České republiky a splňují podmínky stanovené par. 2 odst. 2 a 3 zákona
č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění zákona č. 381/2005
Sb.
Účelem zařízení je zajišťovat nezletilé osobě, a
to zpravidla ve věku od 3 do 18 let, případně zletilé osobě do 19 let na
základě rozhodnutí soudu o ústavní výchově nebo ochranné výchově nebo o
předběžném opatření náhradní výchovnou péči v zájmu jeho zdravého vývoje,
řádné výchovy a vzdělávání.
Zařízení pro děti – cizince (jeho celý název zní:
Zařízení pro děti-cizince, diagnostický ústav, dětský domov se školou,
výchovný ústav, středisko výchovné péče, základní škola a praktická škola,
webová stránka http://www.ddc.cz)
bylo zřízeno Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy k 1. 11. 2003 jako státní příspěvková organizace.
Jeho ředitelství se nachází na adrese Radlická 30, 150 00 PRAHA 5.
Současně dostalo k dispozici část budovy tzv.
„Modré školy“ v Praze 4 – Hájích,
Kupeckého 576.
Další, mimopražská část zařízení „Permon“ se
nachází na adrese Vestec 20, 263 01 Dobříš.
Sagar P. přicestoval do České republiky ze svého rozhodnutí
ve svých čtrnácti letech a ocitl se zde bez rodičů či zákonných zástupců.
Narodil se ve vesnici G……. v Nepálu. Nyní je mu
sedmnáct let.
Hovoří dobře nepálsky a anglicky a zdokonaluje se
v češtině a hindštině.
V Nepálu chodil do obecné i střední školy a žil s matkou a
sestrou. Je poloviční sirotek, otec mu zemřel, když mu byly tři. Z Nepálu odjel
kvůli nestabilní politické i ekonomické situaci, kvůli častým útokům maoistů, a
také proto, že se chtěl v České republice dále vzdělávat a studovat.
Původně měl hlavně zájem o studium informační technologie.
Na počátku svého pobytu v Česku měl Sagar silnou
jazykovou, sociální i kulturní bariéru. Byl sociálně a emočně hendikepován.
Ocitl se v náročné životní situaci a měl před sebou obtížnou životní cestu. Být
ve čtrnácti letech na nedohlednou dobu mimo svůj domov a rodinu, bez finančních
prostředků, bez znalosti jazyka, kultury, bez přátel, pouze s velkým
odhodláním jinak žít a dosáhnout svých vysněných cílů – to vyžaduje velkou
statečnost, odvahu, odhodlání a pevnou vůli.
Bylo jasné, že bez patřičné podpory a pomoci to ani není možné.
Naštěstí se mu jí dostalo a dostává, a to z více
stran.
Sagarovým cílem je být dobrým studentem, poznávat a zařadit
se do evropské i české společnosti.
Přibližně jeden rok po svém příchodu úspěšně vykonal
přijímací zkoušky na střední školu s anglickým učebním jazykem (kterým se zde
na počátku převážně domlouval).
Vzhledem k tomu, že měl Sagar blízký vztah k informační
technologii, jeho způsobem, jak se zapojovat do studia i do komunikace s
informacemi – byla potřeba práce s počítačem. Ke školnímu počítači se však
dostával jen výjimečně a na pořízení svého vlastního mu scházely finance.
To byl důvod, proč jsme se spolu s mou manželkou
snažili získat pro Sagara obnos potřebný k zakoupení jeho vlastního notebooku.
Rozhodli jsme se zažádat o peníze jednu dárcovskou nadaci.
Uvědomovali jsme si, že práce na notebooku by ho motivovala
a podpořila v jeho studiu a snazšímu začlenění se do společnosti, pomohla by mu
v překonávání sociálního, kulturního a informačního hendikepu.
O Sagarovi jsem si přečetl
Ze zápisů ve škole:
Den nástupu 2. 8. 2006. Náboženství: hinduistické. Je žadatelem
o azyl.
Chování při přijetí: Smutný, duchem někde jinde.
Rozhovor s tlumočníkem:
Vysvětluje, že tu chce zůstat z důvodu lidských práv, války v
Nepálu. Chtěl by studovat, stále opakuje, že IT (informační technologii) a nic
jiného. Nic moc o sobě neřekl, ani o rodině. Matka ví, že je někde ve střední
Evropě, ale neví, kde přesně. Vysvětlen systém školství a co by musel dělat pro
toto. Pochází patrně z nejvýše postavené kasty.
Projevuje velký zájem o český jazyk, učí se v průběhu dne i
večer. Velmi pomáhal s domluvou u Egypťanů. Slušný, pozorný.
Srpen 2006
19.8. :
Spokojený na vycházce v centru. Asi hodinu strávil
telefonováním přes internet. Rozumí si s chlapci z Afriky. Velice milý,
vstřícný a nenápadný.
21.8. - 27.8. (Výjezd mimo Prahu)
Samostatný, samotářský, nevýrazný, bez vyhraněných zájmů.
Stále řeší otázku výdělku. Zajímá se o historii, rád si povídá hlavně s
dospělými. Pokyny vychovatelů respektuje. Někdy posmutnělý, přemýšlí o své
budoucnosti…
Při výletu do Sobotky se velmi zajímal o všechny reálie,
povídal i o domovině. Jeho největším přáním je zde začít studovat IT, stále se
zajímá o možnost přivýdělku, rád by navštívil kancelář Amnesty International.
Velmi se také zajímal o azylovou proceduru… Po informaci, že přijde další
Nepálec, se mu velmi zlepšila nálada.
28.8.
Byl velmi rád, že přišel další chlapec z Nepálu, pomáhá mu se
začlenit a pochopit režim zařízení.
Z rozhovoru s psycholožkou:
Spolupracuje ochotně. Sagar hovoří plynně anglicky. Je
sdílný, přátelský, hodně se ptá. V Nepálu chodil na střední školu, bydlel s
matkou a sestrou, otec zemřel, když byl ještě malý. Odjel z Nepálu kvůli špatné
politické a ekonomické situaci. Vyptává se na školu, ve Vyšných Lhotách chodil
na hodiny češtiny, rád by ve výuce pokračoval. Z Nepálu přijel přes Indii
letadlem, pochází od hranic s Indií (blízko Mount Everestu). Hovoří nepálsky,
hindí a anglicky. Rád by v ČR studoval IT.
Nyní je Sagar druhým rokem studentem střední školy. Jedná se
o Anglické gymnázium.
Náročné studium v této škole je šestileté a probíhá
pouze v angličtině.
Sagarovi jsem se věnoval při různých příležitostech
v čase jeho volna. Doučoval jsem ho v matematice a v českém jazyce.
Jezdili jsme spolu s ním a s jeho nepálským kamarádem Nabínem, který
mu časem přibyl, na výlety mimo Prahu, jindy jsme společně navštívili operu v
pražském Národním divadle, výstavy a další společenské události, kde jsem
ho seznamoval s různými lidmi. Moje žena zvala občas oba nepálské chlapce
k nám domů na nedělní obědy.
Dnes již Sagar není osamělý a smutný, jako na začátku našeho
seznámení. Časem se sblížil i s dalšími přáteli, se svými vrstevníky jak v
„Modré škole“, tak v anglické škole, kde studuje. Se svými kamarády např. sportuje, chodí na
vycházky, jezdí na výlety, společné pobyty atd.
Story of my experience in my home village
Vyprávění o tom, co jsem zažil ve své rodné vesnici
Hi this is me, Sagar.
Born in a small village in the eastern part of Nepal.
Father died when I was small and mother took care and lead me in the good way.
I studied in the village in the English school.
I liked to play cricket, football, and table tennis.
Zdravím, jmenuji se Sagar. Narodil
jsem se v malé vesnici na východě Nepálu.
Otec mi zemřel, když jsem byl ještě malý a starala se o mne moje matka, která
mne vedla správným způsobem. Studoval jsem ve vesnici na anglické škole.
Rád jsem hrál kriket, fotbal a stolní tenis.
I like to study hard
because I know that the education is the back bone of the human beings.
I escaped from my country because the civil war, political crisis, exploitation
of human rights, kidnapping, closing of schools, leads the country to the worst
condition.
I have the bad experience of the war which I would like to share here.
Považuji za dobré usilovně studovat,
protože vím, že vzdělání je pro lidi základem všeho.
Ze své země jsem odešel, protože občanská válka, politická krize, porušování
lidských práv, únosy, zavírání škol, atd. zhoršují životní podmínky v zemi.
Mám ošklivou zkušenost z války, o kterou bych se tu s vámi chtěl podělit.
One day an incident
took place near my village, as well as near the school.
It was the sunny day of the summer 2005. An old woman
aged 73 was sitting under the tree.
The Maoist bombed her and her body turned into small small pieces of meat.
Her clothes were in the top of the tree. Her body was unknown.
Then after, the soldiers came there and started to fire everywhere even to the
sky. They did not succeed to catch the Maoist.
Jednoho dne se u naší vesnice a u
školy přihodily drastické incidenty.
Byl letní slunečný den roku 2005. Pod stromem seděla paní stará 73 let.
Vtom na ni maoisté hodili granát, takže její tělo bylo rozmetáno na spoustu
malých kousků masa.
Kusy jejích šatů se rozlétly až ke špičce stromu. Její tělo bylo k nepoznání.
Nato tam přišli vojáci a začali střílet kolem sebe, dokonce i do vzduchu.
Ale maoistu se jim nepodařilo dostat.
Next incident took
place near my school.
There was a man aged 38. Maoist shot him; I saw the white things like the brain
from the head.
His hands were tied with the rope and he was beaten and shot out. This incident
was the worst experience in my life.
Další incident se stal u naší školy.
Byl tam 38-letý muž. Jeden maoista ho zastřelil. Viděl jsem, jak z jeho hlavy
vylítla bílá kaše jako mozek.
Ruce měl svázané provazem a oni ho nejdřív mlátili a pak zastřelili. Tahle
událost byla tím nejstrašnějším zážitkem v celém mém životě.
The school used to
close most of the time so we could not complete the course.
Threatening, kidnapping like these things were all the time in the country.
Kidnapping of students, targeting teachers, killing innocent people make the
country totally turned into the terrorism.
Škola se dost často zavírala, takže
nebylo ani možné absolvovat celé vzdělání. Nebezpečí, únosy a podobné události
se dály v zemi neustále.
Únosy studentů, útoky na učitele, zabíjení nevinných lidí, to vše naši zemi
změnilo na zemi pod vládou terorismu.
I am studying here in
the English school, in the Prague.
I would like to thank to its Head master, who gave me the very good opportunity
to study there as well as I would like to thank to all the teachers, who helped
me to study and to understand my feelings.
I would like to say to all the parents to send the children to the school in
order to study so that they can handle this world better than now, to lead this
world to a peaceful one.
Studuji zde v Praze na anglické
škole.
Rád bych poděkoval panu řediteli, který mi dal úžasnou příležitost zde studovat
a také bych rád poděkoval všem učitelům, kteří mi pomohli studovat i rozumět
svým pocitům.
Chtěl bych říct všem rodičům, aby své děti posílali do školy, kde budou
studovat, aby tak mohli přetvářet svět k lepšímu, nežli jaký je teď, aby tento
svět vedli k mírumilovnosti.
Now I am living in
Prague.
At last I would like to thank to Mr. Martin Tlusty, who helped me to create my
website as well as who advised me in many steps.
Thank to all of you for reading my story.
Nyní žiji v Praze.
Nakonec bych chtěl poděkovat panu Martinu Tlustému, který mi pomohl vytvořit
mou webovou stránku a také mi radí v mnoha mých krocích.
Děkuji všem, kdo jste si přečetli můj příběh.
Sagar
Sagar P. přicestoval z Nepálu, z asijské země
naprosto odlišné kultury. Abych si mohl alespoň částečně představit Sagarův
dosavadní svět a pochopit jej v jeho souvislostech, bylo třeba nastudovat
základní fakta.
Rozloha: 147 181 km²
(jako Česko [79] + Slovensko [61] = 140 446 km²)
Počet obyvatel: 26,46 mil. (víc než Česko [10,46] + Slovensko
[5,40]
= 15,86 mil.)
Náboženství: 90% hinduisté, 5% buddhisté, 3% muslimové
(jediná země na světě, kde je
hinduismus „hlavním“ náboženstvím).
Státní zřízení: republika (po 239
letech monarchie)
Nepál je zemí staré civilizace, jejíž stopy lze sledovat do
období několika tisíc let před Kristem. Ve své dlouhé a slavné historii zůstal
Nepál vždy suverénním a nikdy se nesklonil před cizí mocí. I když byl
modernizován králem Prithvi Narayan Shah ze současné dynastie po sloučení řady knížectví
a dobytí údolí Kathmandu v roce 1768, bylo zde mnoho slavných dynastií, které
přispěly velkou měrou k suverenitě Nepálu. Ve skutečnosti většina
pamětihodností, pagod a buddhistických náboženských staveb (stúp) vznikla za
vlády dynastie Malla, tj. ve 12. až 18. století. S pádem vlády Rana v únoru
1951 po slavné revoluci, nastal v Nepálu počátek demokracie.
Povstání v roce 1990 nastolilo pluralitní demokratický
systém s konstituční monarchií podle nové ústavy z téhož roku. Od roku 1996
však probíhalo povstání proti vládě ze strany maoistických bojovníků. Povstalci
operovali převážně v zemědělských oblastech na západě země. V roce 2001 byla
zmasakrována velká část královské rodiny princem Dipendrou. Od té doby je
politická situace v Nepálu nestabilní a dochází k častým demonstracím. Přestože
se Maoisté dostali legálními volbami do vlády (jako například komunisté u nás
v roce 1948), může mít někdo názor, že teď už nebude teror jen na území
ovládaném maoistickými povstalci, ale v celé zemi.
Nepál je zemí velkých extrémů. Jsou zde nejvyšší hory na
světě (včetně vrcholu Mt. Everest) vypínající se nad obydlenými údolími a
zalesněnými nížinami. Je opravdovou střechou světa, leží zde 800 kilometrů
nejmladšího a nejvyššího pohoří Himaláje. Nacházejí se zde vrcholy přes 6000 m
vysoké a osm ze čtrnácti nejvyšších 8 tisícových obrů. Tyto terasovité hory se
vinou dolů do svěže zelených údolí s dravými řekami a tropickou džunglí s
množstvím divoké zvěře. O Nepálu se říká, že zde žije i tajuplný Yeti. Je to
země s množstvím různorodých etnických skupin, kombinací věčného sněhu a
tropického jihu, to vše doplňuje úžasná architektura, umění a kultura.
Himaláje jsou prý známy jako místo, kde ”bydlí Bůh”.
Prapůvodní historie, náboženství, kultura a tradice jsou plné legend a mýtů.
Nachází se zde mnoho chrámů a svatyní, klášterů a posvátných jezer v divokých a
odlehlých částech regionu.
Nepál je místem vyznavačů hinduismu, i když je rodištěm
Buddhy. Nepálci uctívají různé bohy a bohyně, navštěvují kaple, dodržují půst a
hodují během svátků. Nejdůležitějším aspektem nepálské kultury je náboženská
harmonie a vzájemné soužití mezi hindy, buddhisty, muslimy a ostatními
náboženstvími v této překrásné zemi.
Složení obyvatelstva: více než 60 různých etnik a kastovních
skupin, jež lze rozdělit na obyvatele tibetsko-nepálského původu (mongoloidní
skupina, např. Névárové, Gurungové, Bhótiové, Šerpové, Lepčové aj.) a obyvatele
indicko-nepálského původu (potomci indoárijských přistěhovalců, např. Gurkhové,
Tharuové, Párvatíové aj.).
Jazykem je nepálština psaná dévanágarským písmem (abeceda
společná pro mnoho řečí této oblasti, ale třeba i Indie). Nepálsky se dnes
dorozumí 98% všech obyvatel země. Jinak se v Nepálu mluví 36 dalšími jazyky a
dialekty, jež patří mezi tři jazykové skupiny: indo-evropská (např. nepálština,
avadhština, bhódžpurština, aj.), tibetsko-barmská (např. névárština,
gurungština, aj.) a austro-asijská (např. mundština). Ve velkých nepálských
městech se lze domluvit anglicky.
Státním náboženstvím v Nepálu je hinduismus, druhým
nejrozšířenějším náboženstvím je buddhismus. Mnoho Nepálců jsou stoupenci jak
hinduismu, tak mahájánového buddhismu, tyto víry se v Nepálu vzájemně
prolínají. Jejich stoupenci tvoří převážnou většinu obyvatelstva (90%). Některé
kmeny se hlásí k místním sektám tibetského buddhismu-lámaismu (5%) a jiné stále
ještě lpí na původních kmenových kultech (např. na předbuddhistických formách
lidového náboženství - bönismus). Islám vyznává asi 3% obyvatelstva. Z
příslušníků ostatních náboženství žijí v Nepálu především křesťané a džinisté
(2%). Jedinečnými architektonickými památkami nepálské kultury jsou majestátní
chrámy a pagody.
Nepál je zemí založenou na zemědělství. Kolem 90 % obyvatel
je závislých na zemědělských produktech, jakými jsou rýže, pšenice, kukuřice,
luštěniny, proso, koření a olejniny, které postačují pouze pro vlastní potřebu.
Není zde žádný velký průmysl, pouze malé provozovny s ruční výrobou. Turismus
se stává největším průmyslem přinášejícím většinu zisků v zahraniční měně.
Představuje 15% státních příjmů, a proto se stává vítaným faktorem nepálské
ekonomiky.
Jak bylo již výše řečeno, hledali jsme s mou manželkou
možnost, jak získat pro Sagara obnos potřebný k zakoupení jeho vlastního
notebooku. Samostatná práce s notebookem by mu jistě velmi pomáhala a
usnadňovala jeho celkovou adaptaci i studium na střední škole.
Jednoho dne si moje manželka přečetla o možnosti žádat o dar
pro hendikepované děti v rámci dárcovského programu Etela. Na webových
stránkách našla následující informace.
Dárcovský
program ETELA
Společnost ETELA se
rozhodla podpořit děti a mladé lidi s tělesným, mentálním, či sociálním
hendikepem.
Cílem dárcovského
programu je zvýšit jejich kvalitu života a pomoci jim zapojit se do aktivit,
které jsou jim vzhledem k jejich hendikepu obtížně dostupné.
Podporu je možno
získat například na:
--- úhradu programů,
--- pořízení pomůcek,
--- úhrada léčebných
pobytů,
--- úhrada pobytů s
doprovodem,
--- úhrada léčebných
výloh, apod.
Podmínky získání
podpory:
--- příjemce ve věku
do 18 ti let,
--- pomůcka či služba,
resp. její část, není hrazena ze zdravotního pojištění, či z jiných
nárokových zdrojů,
--- podání žádosti
nezávislou osobou (např. osobním asistentem, dobrovolníkem) či organizací
(např. sdružením na podporu osob s postižením, dobrovolnickým centrem),
atd.
Můžete přiložit
dokumenty či fotografie ilustrující vaši žádost.
V případě
zdravotního hendikepu můžete přiložit doporučení nebo zprávu lékaře, případně
kopii průkazky ZTP.
Žádost zašlete na
adresu: Hestia, o. s., Na Poříčí 121, 115 30 Praha 1.
Na obálku prosím
viditelně napište „DÁRCOVSKÝ PROGRAM ETELA“.
Výběrové řízení bude
probíhat 3x ročně, vždy v únoru, červnu a říjnu běžného roku.
Společnost ETELA se zaměřuje na pomoc dětem a mladistvým
se zdravotním, nebo
sociálním hendikepem.
Když jsme viděli tuto příležitost, ihned jsme vyplnili
formulář žádosti o finanční dar.
Vyplněný formulář žádosti o finanční dar pro Sagara na
nákup notebooku (odeslaný ETELE) uvádím v příloze.
K naší velké radosti nám Etela žádost o dar schválila a
po nějaké době bylo možné notebook zakoupit.
Výběru co nejlepšího notebooku za dané peníze jsme se
pečlivě věnovali:
Původní doporučení L. Fodora ze
Sagarovy školy: |
|
||||
Notebook:
Aspire3104WLMi |
|
|
|
||
BlueTooth modul
do USB, OS: Vista Home |
|
||||
GPS modul:
Navilock GPS BlueTooth Receiver BT-338 |
|||||
Flash disk:
KINGSTON 1GB USB 2.0 |
|
|
|||
Mapa: ROUTE 66
Evropa PRO 2005 |
|
|
|||
http://www.euroatlas.cz/route66/produkty/pc_euro/index.asp |
|
||||
Cena celé
sestavy je 27 900 Kč (totéž je u Mironetu za 25 922,-) |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
Mironet Vista Basic
(pův. návrh) |
Mironet + ale bez Win. |
Mironet ++ Vista Premi bez GPS |
Mironet +++ Vista Premi bez GPS |
|
Aspire3104WLMi |
|
|
|
|
|
(jen VistaHomeBasic!!!,
bez BT) |
20087 |
|
|
|
|
http://acer.mironet.cz/acer-aspire-3104wlmi-s3500--1gb--120gb--dvdrw-
|
|
|
|
||
Aspire 5103ANWLMi TL52 |
|
|
|
|
|
(vč.BlueTooth,ale bez
Win!!!) |
|
22051 |
|
|
|
http://acer.mironet.cz/acer-aspire-5103anwlmi-tl52--1gb--120gb--dvdrw--154quot+dp73596/ |
|
|
|
|
|
ASUS A8HE-4P009C T2060 |
|
|
|
|
|
(vč.VistaPREMIUM a
BlueT,14",2.39kg, Intel Dual Core T2060 1.6GHz) |
|
|
24811 |
|
|
http://asus.mironet.cz/asus-a8he4p009c-t2060--1gb--120gb--dvdrw--14quot--vip+dp73797/ |
|
|
|
|
|
Fujitsu-Siemens Pi1536T T2250 |
|
|
|
26572 |
|
(vč.VistaPR+Works, bez
BT,15,4", 3,1kg, 2,5H, Intel Core Duo T2250) |
|
|
|
|
|
BlueTooth modulUSB |
|
|
|
|
|
http://microstar.mironet.cz/msi-star-key-v20-usb-bluetoothv20classi-adapt+dp46376/
|
|
|
|
|
|
|
437 |
|
|
|
|
GPS modul BlueTooth |
|
|
|
|
|
http://microstar.mironet.cz/msi-starfinder-sf200-gps-receiver-bluetooth-11+dp70112/
|
|
|
|
|
|
|
2194 |
2194 |
|
|
|
Flash disk |
|
|
|
|
|
http://kingmax.mironet.cz/1024mb--flash-disk--usb-20--superstick-kingmax+dp43462/
|
|
|
|
|
|
|
314 |
314 |
314 |
314 |
|
ROUTE 66 Evropa PRO 2005 |
|
|
|
|
|
http://nezatrideno.mironet.cz/route-66-evropa-pro-2005-pro-win--z-ulice-do-ulice+dp41663/
|
|
|
|
|
|
http://euroatlas.digitalmedia.cz/route66/firma/ |
|
|
|
|
|
|
2890 |
2890 |
|
|
|
Celkem: |
25922 |
27449 |
25125 |
26886 |
|
Zbývá
Kč: |
2078 |
551 |
2875 |
1114 |
|
|
|
|
|
|
|
plus myš+klávesnice |
|
|
|
|
|
http://logitech.mironet.cz/logitech-cordless-internet-pro-oemczbilaopt-mysusb+dp42073/
|
|
|
|
|
|
|
729 |
729 |
729 |
729 |
|
plus sluchátka+mik. |
|
|
|
|
|
http://genius.mironet.cz/genius-headset-hs02f-stereo-sluchatka--mikrofon+dp43048/
|
|
|
|
|
|
|
128 |
128 |
128 |
128 |
|
CELKEM: |
26779 |
28306 |
25982 |
27743 |
|
ZBÝVÁ
KČ: |
1221 |
-306 |
2018 |
257 |
|
(malé překročení nevadí
- to rádi zaplatíme ze svého) |
|
2. kolo výběru:
|
|
|
|||||||||
pův. návrh L. Fodora ze
Sagarovy školy: NB Aspire3104WLMi |
|
|
|
|
|
||||||
VistaB, usbBlueT,
NavilockGPS-ReceiverBT-338, |
|
|
|
|
|
|
|
||||
Flash: Kingston1GBUSB2.0 (Σ
za 27.900) |
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Co chceme: NB s |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
… 2-jádrovým 64-bitovým procesorem C2D nebo
lepším |
|
|
|
|
|
||||||
… graf.kartou
nVidia GeForce GO 7600 256MB nebo lepší |
|
|
|
|
|
||||||
… 64-bitovými
anglickými Windows Vista Home Premium |
|
|
|
|
|
||||||
ev. GPS modul
BlueT solár. přijímač Evolve nebo lepší a |
|
|
|
|
|
||||||
instalovaný AV
(free Avast -nevýdělečný student, nebo AVG7oem) |
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C2D |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Barbone W Pixy |
|
|
|
|
|
|
|
|
26.156 |
|
|
C2D
T5500 1,66GHz 2MB 667MHz
Merom |
|
|
|
|
|
|
|
||||
SODIMM
DDR2 1024MB 533/667MHz TRANSCEND
CL5 |
|
|
|
|
|
||||||
nVIDIA GeForce
Go 7600 256MB |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AMD |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
it21:
AcerAspire AS5101AWLMi 15.4" |
|
|
|
22.247 |
|
|
|
||||
sdíl.VGA/Tur
MK36/1024MB/120GB/DVD±RW/Cam 0.3MP |
|
|
|
|
|
||||||
Turion 64 MK36
2.0GHz, Vista H.Premium |
|
|
|
|
|
|
|
||||
ATI X1100 64MB
shared / 1024MB (2*512) DDR2 |
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mironet+: Aspire
5103ANWLMi TL52 |
|
|
22.051 |
|
|
|
|
|
|||
(vč.VistaPremi,BlueT,bezWin!;
Turion 64 X2 TL52 1.6GHz) |
|
|
|
|
|
||||||
ATI
X1300 512MBHyperMem (128MB GDDR2 VRAM až 348MB sdíl.sys.mem.) |
. |
|
|
|
|
||||||
http://acer.mironet.cz/acer-aspire-5103anwlmi-tl52--1gb--120gb--dvdrw--154quot+dp73596/ |
. |
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mironet:
(pův. návrh -jen ViBasic) |
|
20.087 |
|
|
|
|
|
|
|
||
Aspire3104WLMi
(jen VistaHBasic, bezBlueT.) |
|
|
|
|
|
|
|
||||
Sempron64 3500+, ATIRadeonXpress1100 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
http://acer.mironet.cz/acer-aspire-3104wlmi-s3500--1gb--120gb--dvdrw-154quotvih+dp73638/ |
. |
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BlueT.
(USBit21/Interní) |
|
299 |
|
|
|
299 |
|
319 |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GPS
BlueT solár.přijímačEvolve |
|
2100 |
|
2100 |
|
2100 |
|
2100 |
|
||
nejnov.čipsetMediaTekMT3
32kanálů do10m |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Flash disk |
|
|
314 |
|
314 |
|
499 |
|
zdarma |
|
|
http://kingmax.mironet.cz/1024mb--flash-disk--usb-20--superstick-kingmax+dp43462/
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Vista Premium OEM (207=z Basic) |
|
|
|
3020 |
|
|
|
207 |
|
||
sluchátka s
mikrofonem |
|
|
128 |
|
128 |
|
129 |
|
|
|
|
http://genius.mironet.cz/genius-headset-hs02f-stereo-sluchatka--mikrofon+dp43048/
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
AVG7 oem |
|
|
317 |
|
317 |
|
317 |
|
317 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Celkem: |
|
|
23245 |
|
27930 |
|
25591 |
|
29099 |
|
|
Zbývá
Kč: |
|
|
4755 |
|
70 |
|
2409 |
|
-1099 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
myš (+klávesnice?) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
http://logitech.mironet.cz/logitech-cordless-internet-pro-oemczbilaopt-mysusb+dp42073/ |
. |
729 |
|
729 |
|
1090 |
|
729 |
|
||
Celkem s myší
(+klávesnicí?): |
|
23974 |
|
28659 |
|
26681 |
|
29828 |
|
||
ZBÝVÁ KČ: |
|
|
4026 |
|
-659 |
|
1319 |
|
-1828 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(malé překročení nevadí
- to rádi zaplatíme ze svého) |
|
|
|
|
|
|
|
||||
ROUTE 66 Evropa PRO 2005; 2890,-
Kč u http://euroatlas.digitalmedia.cz/route66/firma/
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Během výběru notebooky ještě trochu zlevnily, takže jsme (na
základě těchto rozborů) nakonec vybrali za cenu v rozboru uvedeného
Barbone Pixy ještě trochu lepší NB Barbone Boss se stejnými parametry,
ale lepším procesorem C2D 2x 1,83 MHz a RAM 2 GB.
O
rok později darovala společnost ETELA notebook i Nabínovi.
Během
toho roku šel vývoj dál a hlavně hodně klesly ceny notebooků, takže za podobné
peníze dostal stejně dobrý NB, ale vešla se do něho i TV a GPS.
Takto
může na cestách po nové zemi sledovat, kudy jede.
Také se může zdokonalovat v češtině sledováním české TV.
Probíhala také emailová korespondence.
Email od HESTIE o kladném výsledku dárcovského programu
ETELA zde také kopíruji do přílohy.
Poté, co jsme společně se Sagarem konečně jeho nový notebook
zakoupili, bylo naší povinností sepsat a odeslat závěrečnou zprávu pro Etelu.
Kopii Zprávy o využití daru z dárcovského programu
ETELA zde také kopíruji do přílohy.
Se Sagarem se někdy bavíme o životě, o jeho starostech,
úspěších i plánech a představách. Zde jsou některé jeho úvahy:
Dříve jsem nemluvil česky, potom jsem mluvil česky dost
špatně, ale teď už je to pořád lepší. Neměl jsem tu moc kamarádů, skoro nikoho.
Teď mám ve škole asi pět dobrých kamarádů. Jeden je napůl Čech a napůl
Australan. S tím se přátelím dost. Ale nejvíc kamarádím ještě
s Nepálcem Nabínem. Také si někdy zkoušíme vařit. Třeba rýži a kuře. Jinak
tady jím všechna česká jídla, která mi moc chutnají.
Když mám volný čas, nejraději hraji kriket. Sportování mě
baví. Na trénink kriketu chodím 2 x týdně a o víkendu máme zápasy. Také se mi
líbilo, když jsem chodil do tanečních. To bylo minulý školní rok. Hlavně mi šly
dobře latinské tance.
Jinak se většinu volného času připravuji do školy. Ve škole
i mimo ni stále pracuji s notebookem, potřebuji ho skoro na vše. Všichni
ve škole ho mají. Bez něj bych ani nemohl studovat a psát úkoly.
Teď se hlavně musím připravovat na zkoušky, protože bude
konec školního roku. Musím se učit tyto předměty: matematiku, fyziku, chemii,
biologii, angličtinu, zeměpis, češtinu, dramatickou výchovu.
(Také se u nás vyučuje zpěv a výtvarná výchova, ale na ty jsem se nepřihlásil.)
Ale tělesnou výchovu mám nejraději.
A co nacvičujeme v dramatickém kroužku? Hlavně W.
Shakespeara, např. Hamleta, Richarda třetího apod. Hrál jsem teď právě roli
Richarda III., učil jsem se monolog.
Musím se také připravit na písemnou práci o dramatu Václava
Havla „Memorandum“.
Studuji také hindštinu. Protože ve škole nemáme vyučujícího
hindštiny, studuji ji v dálkovém kurzu (testy posílám do Anglie).
A co dělám jinak? Také někdy chodíme do kina a hraji
počítačové hry…
Pokud jde o mé plány do budoucna?
Rád bych, jestli se mi to podaří, navštívil Nepál. Moje
babička je hodně stará a ráda by mě ještě viděla…
A až dostuduji, chtěl bych se jednou stát v Nepálu
politikem, abych mohl prosadit dobré věci. Dnes je tam v politice dost
špatného.
A v soukromí – chtěl bych se jednou oženit, mít děti –
to je normální. Kolik dětí? Asi 2 děti – a také bych chtěl alespoň jedno dítě
adoptovat. Proč? Protože je to tak správné…
Na začátku jsem si předsevzal pomáhat dle svých možností
nepálskému chlapci Sagarovi při jeho začleňování do českého prostředí, které
pro něj bylo tehdy velkou neznámou.
Pokusili jsme se spolu s mou manželkou získat potřebné
finance na zakoupení notebooku, důležité a významné pomůcky při jeho
integraci.
Tento záměr se zdařil.
Když Sagar notebook obdržel, stal se opravdu „spokojeným“. Tato pomůcka
mu dobře slouží a mimo jiné i díky ní se mu daří dobře zvládat české prostředí.
Uvedl jsem, že když jsem se se Sagarem poprvé na svém
pracovišti setkal, byl smutný, zamlklý, bez rodiny, přátel a bez prostředků. Od
té doby se jeho situace velmi změnila – v pozitivním slova smyslu.
Dnes je Sagarovi sedmnáct let, za čtyři měsíce mu bude
osmnáct a dosáhne plnoletosti. Je to sebevědomý mladý muž, který má svůj život
a své představy o něm. Vlastně má celý život ještě před sebou.
Staly se s ním velké změny. Z daleké nepálské
vesnice se díky své pevné vůli a odhodlání dostal až k nám, do země
střední Evropy. Jeho cíle se začaly naplňovat: studovat, vystudovat, být
prospěšný společnosti, něčeho dosáhnout…později založit rodinu… atd…. Mnoho je
toho ještě před ním.
Aniž by mu někdo vnucoval tyto názory, je nejen loajální
k naší zemi a našim zákonům, ale miluje ji a kromě Nepálu by nechtěl žít
ani pracovat nikde jinde. Nalezl zde svůj druhý domov.
Od samého začátku má velice přátelské názory i
v detailech. Kuriózně říká, že když je tady, bude jíst to, co my, že když
je v křesťanské zemi, že se zajímá o to, navštěvovat křesťanské
bohoslužby.
Sagar zde v České republice dokonce vymyslel a
inicioval založení první organizaci Nepálců žijících v Čechách Nepalese-Czech Organization (http://www.nepalese-cz.org ). V této organizaci se
aktivně angažuje.
Oproti nadprůměrné znalosti angličtiny si Sagar ze své
vesničky přinesl i pravý opak v matematice.
Budoucnost si vyžádá mnoho jeho dalšího úsilí. Sagar bude
pravděpodobně i nadále potřebovat porozumění a podporu mnoha lidí kolem sebe.
Za svou osobu mohu prohlásit, že na této podpoře a pomoci se
budu rád i nadále podílet, a to jak svou pedagogickou, tak i obecně lidskou
účastí.
1) Webová
stránka Zařízení pro děti-cizince, diagnostický ústav, dětský
domov se školou, výchovný ústav, středisko výchovné péče, základní škola a praktická
škola,
[online], dostupné na webu www.ddc.cz
2) Webová
stránka Sagarem založené Organizace Nepálců žijících v Čechách
[online], dostupné na webu www.nepalese-cz.org
3) Diplomová práce „Diagnostický ústav – Zařízení pro děti – cizince“
Mgr. Veronika Kočerhová, Praha, Listopad 2008
Obor: Speciální pedagogika pro VŠ – etopedie, Kat. Spec. Ped., Ped. f. UK
v Praze
Děkuji Doc. PaedDr. Šotolové PhDr. za odborný dohled, pedagogům
ze Zařízení pro děti – cizince za spolupráci a jejich studentům, bez nichž by
práce nemohla vzniknout.
4) Odkazy ze „Sagarova“ webu www.nepalese-cz.org
Žádost o finanční dar pro Sagara odeslaná ETELE.....................................
37
E-mailová korespondence s Etelou............................................................... 40
Podrobněji o mém pracovišti – Zařízení pro děti – cizince..........................
43
Příklady učebních pomůcek, které vytvářím na pomoc studentům.............
47
Učební pomůcka č. 1 – Ekologické minimum pro život v ČR........... 47
Učební pomůcka č. 2 – Nejhorší zlozvyky Čechů v češtině............... 48
Učební pomůcka č. 3 -- Angličtina
snadno a zábavně …................... 50
(článek pana Moučky o Sagarovi pro časopis společnosti
Etela)
Můžete pomoct i Vy Etela
– pomoc lidem, kteří
ji potřebují
To, co si
už prožil teprve
šestnáctiletý Sagar z Nepálu, nezažije většina
Evropanů během celého s vého
života.
Přímo před ním
zastřelili povstalci souseda z vedlejšího
domku. V pěti letech mu zemřel
otec a tak na něj přešla povinnost
starat se o mladší
sestru a matku, což
znamenal o neustále pracovat
na malém políčku, které bylo
jediným zdrojem obživy. i Vy
Neustálé
boje občanské války omezovaly provoz školy, která byla spíše zavřená
než
otevřená. Když se z dítěte začal přeměňovat na chlapce, objevilo se další
nebezpečí.
Rebelové si ho vyhlídli jako svého dalšího člena komanda. Mučením by ho
přiměli, jako řadu dalších, aby se stal jejich spolubojovníkem. Jelikož byla
hrozba
více než
reálná, bylo třeba konat. Jediným řešením bylo opustit rodný Nepál. Šance se
vyskytla v okamžiku, kdy se ve vesnici objevil muž nabízející práci v daleké
Evropě.
Sagar si
z občasné školní docházky pamatoval, že Česká republika je krásnou zemí plnou
památek. Slovo dalo slovo a kontrakt byl uzavřen. Po pochodu k nejbližší
autobusové zastávce se přesunul do Káthmándú, odtud pak do Dillí a přes Moskvu
přistál v pražské Ruzyni. Tam ale na něj nikdo nečekal! Dezorientován, bez
znalosti řeči a naprosto vystrašený byl na dva dny uvězněn a pak přemístěn do
záchytného tábora na letišti. Další měsíc strávil v táboře ve Vyšných
Lhotách, odkud putoval do Modré školy v Praze. Během celé doby se snažil
zachytit alespoň základy češtiny, protože rodná nepálština, hindština či
z televize naučená řeč pandžání mu nebyla moc platná. Naštěstí uměl docela
dobře anglicky, takže se občas s někým dorozuměl.
Jeho nadprůměrných
jazykových schopností a celkové inteligence si všiml (Martin Tlustý) a PaedDr.
Kateřina Tlustá... I s jejich pomocí byl přijat na studium do
Anglického gymnázia
(…). Náročné studium v šestileté škole probíhá pouze v angličtině za pomoci
nejmodernějších učebních a technických pomůcek.
Nezbytnou součástí
každého studenta je notebook s připojením k internetu, na němž
se zpracovává většina
zadání. Proto nadace Etela Sagarovi darovala prostředky
na nákup přenosného
počítače Barbone BOSS včetně potřebného softwaru.
Sagar se za rok nejen
naučil solidně česky, ale dokonce už Českou republiku reprezentuje! Pod
přezdívkou Nepálský expres se stal členem českého juniorského týmu v milovaném
kriketu.
Můžete pomoct i Vy Etela
– pomoc lidem, kteří
ji potřebují
Sagarova školní práce o Nepálu (vypracovaná
na jeho novém notebooku) - ukázky
Str.1)
NAMASTE नमस्ते
"Mother and Motherland
are Greater than Heaven"
Str.2)
Str.3)
Str.4)
Str.5)
Str.18)
Str.43)
Str.45)
Str.46)
Str.58)
Sagarova školní práce o Mt. Everestu (vypracovaná na jeho novém notebooku)
- ukázky Str.1)
Str.2)
Str.3)
Str.4)
Str.5)
Str.6)
Str.7)
Str.8)
Dárcovský
program ETELA
1. Navrhovatel/ka
Jméno |
Kateřina Tlustá, PaedDr. |
|
Organizace |
Zaměstnanec …… |
|
Telefon/e-mail |
práce: 233 325 557… |
|
Kontaktní adresa |
… |
|
Váš vztah k příjemci podpory |
Vztah přátelského zázemí a podpory (spolu s mým
manželem Martinem Tlustým) |
2. Příjemce podpory
Jméno |
Sagar P… |
|
Věk (do 18 let) |
15 let (narozen … G……., Nepal) |
|
Zákonný zástupce *) |
Na území ČR bez zákonného
zástupce. Navenek zastupován: Zařízením pro děti - cizince a Střediskem výchovné
péče, Kupeckého 576,149 00 Praha 4, ředitelství: Radlická 30, 150 00 PRAHA
5, http://www.ddc.cz/zarizeni.html |
|
Kontaktní adresa |
Sagar P…, Zařízení pro děti -
cizince a Středisko výchovné péče, Kupeckého 576,149 00 Praha 4 http://www.sagar.wz.cz |
*) v případě nezletilé osoby, resp. osoby
s omezenou způsobilostí k právním úkonům
3. Zdůvodnění žádosti o podporu
Popis akce, programu či pomůcek, které mohou zvýšit kvalitu života a zapojení příjemce
podpory do aktivit, které jsou vzhledem k jeho hendikepu obtížně dostupné (můžete pokračovat na další stránce) |
Cílem Sagara je být dobrým
studentem a poznávat a zařadit se do evropské a české společnosti. Minulý
týden úspěšně vykonal přijímací zkoušku na střední školu s anglickým učebním
jazykem (kam začne docházet od listopadu t. r.). Vzhledem k tomu, že má Sagar blízký vztah k informační
technologii, jeho způsobem, jak se zapojovat do studia i do komunikace s
informacemi - je práce s počítačem. Zatím však se k PC dostává jen výjimečně,
svůj vlastní PC nemá a ke školnímu se dostává jen asi na 15 min. denně, což
je nedostačující. Sagarovi by pomohl jako dar počítač - notebook. Práce na počítači ho podpoří ve studiu a začlenění se do
společnosti, pomůže mu při vyrovnávání sociálního, kulturního a
informačního hendikepu. |
Uveďte rozpis celkových nákladů
navrhovaného programu, aktivity či pomůcky |
Návrh pomůcky k podpoře překonání sociálního hendikepu: 1 počítač - notebook. Náklad na pořízení počítače - notebooku: 25 000,- Kč Přídavná zařízení a vybavení potřebná k provozu PC: 3
000,- Kč
Celkem: 28 000,- Kč |
|
Uveďte částku požadovanou od ETELA |
28 000,- Kč |
|
Datum a podpis navrhovatele/ky |
23. 10. 2006 |
Můžete přiložit dokumenty či fotografie ilustrující vaši žádost.
V případě zdravotního hendikepu můžete přiložit
doporučení nebo zprávu lékaře,
případně kopii průkazky ZTP.
Žádost zašlete na adresu: Hestia, o. s., Na Poříčí 121, 115
30 Praha 1.
Na obálku prosím viditelně napište „DÁRCOVSKÝ PROGRAM ETELA“
E-mailová korespondence s Etelou:
13. dubna 2007 - 15:25:40 |
|
|
||
FW:
Notebook pro Sagara |
FW: Notebook pro Sagara |
|
||
|
Vážená paní Tlustá,
srdečně zdravím a děkuji za vysvětlení i přílohu s požadavky na kvalitu
počítače pro Santhose. Věřím, že se vám podaří vybrat optimální sestavu pro
potřeby nepálského studenta. Přejeme mu hodně zdaru při studiu a integraci v
nové zemi.
Dnes právě proběhlo 2. kolo výběrového řízení v dárcovském programu ETELA a
zároveň bylo hodnoceno využití finančních darů rozdělených v 1. kole. Příběh
nepálského chlapce Santhose P. velmi zaujal statečností a odhodláním
změnit svůj život i novináře, který vás bude do začátku letních měsíců
kontaktovat pro zhotovení dokumentu. Vaši zprávu i fotografie s radostí
uvítáme.
Hezký den.
Zdena Hermuthová
asistentka HESTIA, o. s.
zhermuthova@hest.cz
tel.: 224 872 075-6
fax: 224 872 076
Na Poříčí 12, palác YMCA
110 00 Praha 1
Zpráva o využití daru z dárcovského programu ETELA
Dne 24. 10. 2006 jsem podala žádost - na Dárcovský program
Etela - o 28 000,- Kč na zakoupení notebooku pro nepálského chlapce Sagara
P….
V lednu 2006 přišel pro Sagara P… finanční dar 28 000,- Kč
na nákup notebooku, jakožto důležité pomůcky k jeho sociálnímu začleňování,
integraci a studiu.
Plánování a výběr
Sagar se společně se mnou a s mým manželem (který je zároveň
vychovatelem v Zařízení pro děti-cizince, kde Sagara poznal) účastnil výběru
vhodného notebooku.
Tvořili jsme společně plány nákupu NB sestavy a sledovali
zlevňování na trhu až do chvíle, kdy jsme se konečně dočkali možnosti koupit za
danou cenu NB s nejlepším možným dvoujádrovým procesorem (C2D), 2 GB paměti a
dobrou grafickou kartou, který má šanci zvládat všechny potřebné úkoly i po
mnoha letech.
Nákup notebooku
16. 5. 2007 jsme společně se Sagarem vybrali a objednali v
obchodu s počítači www.barbone.cz předem
zvolenou sestavu notebooku.
Společně odcházíme se spokojeným Sagarem, který se již na NB
velmi těší.
18. 5. dostávám fakturu a ihned ji platím.
NB by měl být sestavený a k vyzvednutí příští týden.
25. 5. dostávám z obchodu zprávu, že je vše hotovo a jedu NB
vyzvednout. Sagar je právě mimo Prahu a souhlasí s tím, že NB vyzvednu sama.
27.5. Sagar přebírá NB. Má z něj velkou radost. Ihned si ho
vyzkoušel a dostal rady ohledně provozu, údržby, bezpečnosti, zacházení atd.
(Foto 3)
Děkuji jménem Santhoshe i jménem svým za velkorysý dar a
společně se Sagarem věříme, že mu bude pomáhat v jeho studiu, při sociální
integraci v České republice i jako prostředek komunikace s přáteli a rodinou.
Zprávu zapsala
PaedDr. Kateřina Tlustá
e-mail: … tel. …
Zařízení (mé pracoviště) začalo
fakticky fungovat dne 15. 6. 2004.
V září 2004 začal fungovat Dětský domov se školou a Výchovný ústav
pro děti - cizince Permon.
Na adresu Radlická 30, Praha 5 se Diagnostický ústav po rekonstrukci
a stavebních úpravách přestěhoval dne 2. 9. 2007.
V prostorách na adrese
Kupeckého 576, Praha 4 od 2. 9. 2007 nově vzniklo oddělení
pro studenty, kteří navštěvují střední školy v Praze nebo blízkém
okolí. Zařízení pro děti - cizince, diagnostický ústav, dětský domov se
školou, výchovný ústav, středisko výchovné péče, základní škola a praktická
škola je příspěvkovou organizací MŠMT.
Péče zde odpovídá péči
poskytované českým dětem v obdobných zařízeních, ale s některými
službami navíc, jako např. využívání služeb tlumočníků nebo zvýšený počet
vyučovacích hodin českého jazyka.
Hlavní náplní je integrace
nezletilých dětí-cizinců bez doprovodu v České republice
při zachování, pochopení a respektování jejich sociálních, etnických,
kulturně-historických a náboženských zvyklostí.
Kapacita Diagnostického ústavu je
18 dětí. Děti, které přicházejí, jsou přijaty příjmovým oddělením, kde jsou
provedeny všechny přijímací i zdravotně-preventivní procedury
a úvodní pohovory za přítomnosti tlumočníků. Na tomto oddělení
jsou umístěny i děti, které se samy vrátily z útěku nebo byly na útěku
zadrženy. Po třech dnech pobytu na příjmovém oddělení se dítě
přemístí na oddělení do kolektivu ostatních dětí a zařadí se
do příslušné výchovné skupiny.
Průběh 8 týdenního pobytu dítěte
je rozložen do 4 fází: adaptační, stabilizační, podpůrné a výstupní.
V průběhu druhého měsíce je zvyšována míra zátěže a současně posilován
jeho pocit bezpečí a jistoty. Systematicky se spolupracuje
s tlumočníky. Velmi se osvědčila muzikoterapie, arte-terapie a různé
relaxační pohybové techniky. Dále pak rozmanité pracovní činnosti, keramická dílna
a ruční práce. K nejvíce oblíbeným činnostem stále patří veškeré
sportovní aktivity.
Celková diagnostika zahrnuje pět
jednotlivých oblastí, kterými jsou diagnostika sociální, zdravotní,
speciálně-pedagogická, pedagogická a psychologická.
Psychologická diagnostika je
zaměřena především na stanovení úrovně kognitivních schopností, osobnostní
charakteristiky a schopnosti adaptability, dále míry vlivu prožitých
traumat, případně psychopatologických rysů nezletilého. Psycholog zařízení
pracuje s nezletilým na jeho adaptaci na systém péče
v tomto zařízení, na vytváření vztahů k ostatním dětem,
na přijmutí jeho perspektivy po ukončení pobytu v zařízení
a v neposlední řadě ho připravuje na následný samostatný život.
V rámci terapeutických úkolů se provádí individuální konzultace zaměřené
na zklidnění dítěte, odbourávání úzkosti a traumatu, posilování
pocitu jistoty a bezpečí, které směřují k sebeuvědomění
a rozvoji jeho osobnosti.
Pedagogická diagnostika spočívá
ve zjištění úrovně předchozího vzdělání nezletilého, jeho schopností
a vědomostí v jednotlivých předmětech. Na základě této
diagnostiky navrhují pedagogové možnosti dalšího vzdělávání. Rozhodují
do jaké odpovídající třídy ZŠ, praktické školy nebo české střední školy
bude dítě zařazeno po přemístění do Dětského domova se školou
a Výchovného ústavu pro děti - cizince.
Dětský domov se školou a
Výchovný ústav pro děti-cizince
Po zhruba 8 týdnech, které děti
stráví v diagnostickém ústavu, jsou přemístěny do Dětského domova se
školou a Výchovného ústavu, které fungují v rámci jednoho zařízení.
Kapacita dětského domova je 24
lůžek. Základní jednotkou tohoto zařízení je rodinná skupina, která je tvořena
5 - 8 dětmi různého věku a pohlaví.
Základní škola při dětském
domově plní úkoly diagnostické, výchovně-vzdělávací, terapeutické
a sociální. V rámci diagnostických úkolů škola zajišťuje úroveň
dosažených znalostí, dovedností a schopností nezletilého, dále míru jeho
znalostí českého jazyka a míru sociálně kulturních, náboženských
a sociálně právních potřeb. Z hlediska výchovně-vzdělávacích úkolů
zajišťuje škola žákům základní vzdělávání podle míry jejich rozumových
a jazykových schopností. Mezi prvořadé úkoly školy patří překonávat
jazykovou bariéru dětí.
Do výchovného ústavu jsou
umísťováni nezletilí starší 15 let. Stejně jako v případě dětského domova
sem přicházejí z diagnostického ústavu Zařízení pro děti - cizince.
Základní organizační jednotkou zařízení o 24 lůžkách by podle zákona měla
být výchovná skupina.
Součástí výchovného ústavu je
také dvouletá praktická škola, která připravuje pro výkon jednoduchých
pracovních činností v oblastech praktického života. Po úspěšném
absolvování dostávají děti závěrečné vysvědčení. Nezletilý také může začít
navštěvovat běžnou střední školu či učiliště. V případě, že je tato škola
či učiliště příliš vzdáleno od sídla zařízení, je nezletilý ubytován
na internátě.
Středisko výchovné péče (SVP)
Základní klientela střediska
pochází z Městské části Praha 11 - Jižní město a okolí,
ale na vlastní žádost nebo doporučení škol, krizových center,
telefonických linek (bezpečí, důvěry) a jiných odborných pracovišť
do střediska přicházejí klienti z jiných městských částí. Hlavní
náplň Střediska výchovné péče spočívá v pomoci při řešení výchovných
problémů ve fázi, kdy je dítě nebo mladistvý ještě součástí rodinného
a školního systému a nebyla nad ním ještě ustanovena ústavní
výchova. Psychologové a etoped provádějí psychodiagnostiku a následně
se věnují dlouhodobějšímu působení na klienty formou individuálních,
skupinových a rodinných terapií.
Děti a pracovníci
Většina dětských uprchlíků prošla
hlubokým traumatem, k jehož zvládnutí je nutný citlivý přístup. Děti téměř
bez výjimek pocházejí z kulturních podmínek zcela odlišných od našich
zvyklostí, a pracovníci zařízení tak nejsou povinni zajišťovat pouze
podmínky k přežití a vzdělávání dětí, ale sami se musejí
rozvíjet v sociálních dovednostech a seznamovat se s tradicemi,
náboženskými a kulturními zvyklostmi národností dětí, které
do zařízení nejčastěji přicházejí. Prostřednictvím těchto informací
a v kooperaci s rodilými mluvčími se též pracovníci zařízení
snaží alespoň částečně zmírnit následky násilného vytržení klientů
z domovského prostředí, zejména od nejbližších rodinných příslušníků.
Získané informace kromě toho pomáhají pochopit důvody rozdílného chování
jednotlivých kultur.
Nejčastěji k nám děti - cizinci přicházejí
ze zajišťovacího zařízení SUZ Vyšní Lhoty. Poměrně velký počet je umístěn
tzv.“přímo z ulice“, kde je zajištěn např. policií ČR při náhodné kontrole
dokladů, eventuálně při páchání trestné činnosti. Ostatní přicházejí
z jiných zajišťovacích či pobytových středisek, přímo z letiště
Ruzyně apod.
Země původu dětí za minulý školní
rok 2007/2008:
Kongo, Gruzie, Turecko,
Slovensko, Mongolsko, Vietnam, Čína, Ukrajina, Palestina, Somálsko, Makedonie,
Nepál, Nigerie, Kongo, Sýrie, Polsko
Spolupráce
Při Zařízení pro děti – cizince dlouhodobě
pracuje skupina expertů /tzv. Expertní komise/ , zástupců jednotlivých rezortů
participujících na práci s nezletilými cizinci bez doprovodu. Jedná se o
zástupce MŠMT ČR, MV ČR /OAMP, SUZ, CP, PČR, SKPV, OBP, ÚOOZ/, MPSV ČR, MZ ČR,
MS ČR. V této komisi pracují i zástupci nestátních, neziskových
organizací, např. PPU,OPU, IOM, UNHCR.
Úzká spolupráce je navázána s Organizací pro
pomoc uprchlíkům, která poskytuje našim klientům zejména právní poradenské
služby.
Od
července letošního roku u nás pravidelně jedenkrát týdně uskutečňují
v rámci projektu NROS „Na Startu“ setkání s dětmi, které jsou na
základě úzké spolupráce právníka a sociálního pracovníka zaměřena na
systematickou a komplexní přípravu života dětí na samostatný život po odchodu
ze zařízení.
V rámci
projektu poskytují dětem bezplatné právní a sociální poradenství, individuální
asistenci při komunikaci s úřady, materiální pomoc a realizují workshopy
připravující děti na vstup do samostatného života.
V tomto školním roce bude realizována
skupinová i individuální výuka českého jazyka a další vzdělávací kurzy např.
kurzy autoškoly, přípravy na maturitu a závěrečné zkoušky. Dále budou v individuálních případech
finančně podporovány školní potřeby pro děti studujících na běžných českých
školách.
Podpory
našim klientům, studentům českých středních škol se dostává i od Nadace Olgy
Havlové, Výboru dobré vůle, který přispívá studentům na vzdělání formou
stipendií a darů vázaných ke vzdělávání.
Základní škola našeho zařízení spolupracuje i
s občanským sdružením přátelé angažovaného učení.
Zařízení organizuje ve spolupráci s MPSV, MV
a MS ČR různé školící akce pro sociální pracovníky OSPOD, kurátory mládeže,
pracovníky soudů, pracovníky policie a pracovníky správy uprchlických zařízení.
Na těchto setkáních je prezentováno nejen naše zařízení, ale probíhá i
informovanost o institucionální péči všeobecně a je dán dostatečný prostor
k vymezení platformy spolupráce jednotlivých rezortů.
Zařízení
úzce spolupracuje i s Paed. F. UK, FFUK, VOŠ sociálně právní Jihlava a
Praha 10 a podílí se na vzdělávání studentů těchto škol. Pořádáme exkurze,
přednášky a umožňujeme krátkodobé praxe studentů.
Tento text má přispět svou troškou k loajalitě cizinců užívajících si v ČR azylu.
EKOLOGICKÉ MINIMUM PRO ŽIVOT
V ČR
BASICS OF ECOLOGY
FOR LIVING IN THE CZECH REPUBLIC
Nebuďme bezohlední sobci! Mysleme na druhé a důsledky svých činů.
Let us not be cruel egoists! Think of others and impact of our acting.
Naše republika NENÍ bohatá na energii jako například Afrika.
(V Africe není potřeba tolik svítit a topit + je k dispozici více sluneční
energie a často i ropy.)
Czech Republic is NOT rich in energy as e.g. Africa.
Navíc je ČR obklopena horami, které brání odvětrávání exhalací.
Plus, CR is surrounded by mountains, holding exhalations inside.
Navíc je ČR obklopena zase jen velkými producenty exhalací.
Plus, CR is surrounded only by producers of great exhalations.
Navíc ČR nesousedí s mořem – zdrojem neznečistěného vzduchu.
Plus, CR has no sea, which is the only source of unpolluted air.
Životní prostředí je v České kotlině již tak dost znečistěné.
Environment in the Czech Basin is already extremely polluted.
Důkazem toho je, že ČR je na úplně nejhorším místě na světě u některých
druhů rakoviny a mezi nejhoršími u příliš mnoha dalších nemocí.
It causes that CR is the worst country in the world in occurrence of
some types of cancer, and among the worst in too many other diseases.
Každá jednotlivá zbytečně rozsvícená žárovka (nebo radiátor, atd.)
způsobuje (ve svém důsledku) nutnost spálení většího množství uhlí a tím
znečistění naší země.
Each individual lamp (or radiator etc.) switched on causes inevitably
burning more coal and thus more pollution of our country.
4
příklady nejhorších zlozvyků Čechů v češtině (které byste se od nás neměli naučit) |
|
1) Neživý podmět + „živý“ přísudek |
|
2) Střední rod s „mužským“ přísudkem |
|
3) Slova „bych“, „bys“, „by“, „bychom“,
„byste“ |
|
4) Slova „abych“, „abys“, „aby“,
„abychom“, „abyste“ |
Všichni naši studenti se učí jak anglicky,
tak česky.
K tomu na pomoc jsem jim (i všem, kdo chtějí tuto pomůcku využít) vytvořil tuto
pomůcku = anglické texty s českým překladem a originálním zvukem - vždy od
opravdu „rodilého mluvčího“.
Slouží k rozmluvení se v angličtině a nenásilnému osvojení si nových
slovíček v angličtině, ale i v češtině u těch, kdo rozumějí víc textu
v angličtině.
Poslední verze této pomůcky je vždy volně přístupná naprosto každému na adrese www.etre.wz.cz/anglictina.htm
Uvádím zde
na ukázku úvod, obsah a první 2 paralelní texty této pomůcky:
Angličtina snadno a zábavně
anglické
texty se zvukem a překladem
Postupně
vytváří Martin Tlustý ©
Proč
takováto pomůcka?
Angličtinu nejde učit se sám bez znalosti výslovnosti. Tu tady uslyšíte v
písních, proslovech a filmech.
Návod na použití:
Při čtení anglických textů neposlouchejte nahrávku jen pasivně, ale také
zpívejte a říkejte si text.
Technické
poznámky:
Nespustí-li se záznam sám, vložte ručně jeho internetovou adresu do programu,
kterým přehráváte MP3 (do Soubor->Otevřít).
© ... Neměli byste bez mého souhlasu
nic kopírovat, jen odkazovat na tuto internetovou adresu! Více o autorských právech.
|
obsah |
(kliknutím na název skočíte na daný text, modře jsou písně, černě proslovy) |
|
||
|
|||||
1 |
-1970 |
|
|||
2 |
(20.7.1969)
|
|
|||
3 |
(20.6.1966)
|
|
|||
4 |
Churchill: |
(20.8.1940) |
|
||
5 |
-1952 |
|
|||
6 |
(10.12.1945) |
|
|||
7 |
(1770 a 1972) |
|
|||
8 |
(28.8.1963) |
|
|||
9 |
(27.12.1927)
|
|
|||
10 |
(před 1745) |
|
|||
11 |
-1912 |
|
|||
12 |
-1935 |
|
|||
13 |
(31.5.1944)
|
|
|||
14 |
(asi
90-95) |
|
|||
15 |
( ) |
|
|||
16 |
( ) |
|
|||
|
|
|
|
|
.
.
.
|
|
||||||
kliknutím na tento název What a Wonderful World |
|
||||||
Anglický
originál |
Můj český překlad |
||||||
I see trees of green, red roses too |
Vidím stromy zelené, rudé růže též |
||||||
I see skies of blue and clouds of white. |
Vidím nebe modré a oblaka bílá. |
||||||
The colors of the rainbow so pretty in the sky how do you do? |
Barvy duhy, tak krásné na nebi jak Ti to jde? |
||||||
I hear babies crying, I watch them grow. |
Slyším děti křičet,
vidím je růst. |
||||||
Neil Armstrong: |
|
|
|
||||
Kliknutím na 1 z těchto
názvů: VIDEO v MOV 55 sec; 2,3 MB; adresa: www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a11/a11.v1092338.mov |
|
|
|||||
|
Anglický
originál |
Můj český překlad (pokud možno doslovný, i když by to jinak
znělo česky mnohem lépe) |
|
109h:23min:38sec (mise Apolla 11): |
|
|
I'm at the foot of the
ladder. |
Jsem u paty žebříku. |
|
109h:24min:13sec: |
|
|
I'm going to step off the LM
now. |
Jdu teď odstoupit od LM. |
|
109h:24min:48sec: |
(po delší pauze) |
|
That's one small step for a man; |
Je to malý krok pro člověka; |
http://www.historyplace.com/unitedstates/apollo11/
Jazyková poznámka:
Tento příklad demonstruje jakou důležitost může mít obyčejný neurčitý člen, tj.
prvek, který čeština ani nezná:
Jak můžete sami (ne)slyšet, člen "a" v poslední větě není
rozeznatelný.
Proto se mnoho let vedly spory o tom, proč Neil Armstrong neřekl "a".
Bez tohoto "a" by totiž smysl jeho nejslavnější věty byl jazykově
"nesmyslný" - téměř takto:
"Je to malý krok pro lidstvo, ale velký skok pro lidstvo", přestože
kontext jasně ukazuje, jak to myslel.
Protože neurčitý člen se nepoužívá před množným číslem a indikovalo by to, že
mluví o "men" místo o "man".
Pak počítačoví experti zjistili, že "a" zaniklo v přenosu mezi
Měsícem a Zemí, a dokázali ho tam objevit.
Tak se všichni uklidnili, že Armstrong neřekl nesmysl.